Extreem geval van agressie bij Colruyt

Gisteren werd een personeelslid van Colruyt Sint-Truiden na de werkuren buiten opgewacht en fysiek aangevallen door een klant. Ook de wagen van het personeelslid werd beschadigd. De klant was eerder in de winkel aangesproken geweest betreffende de coronamaatregelen; en bij het ontsmetten van de winkelkar had de klant boos gereageerd en de kar tegen de schenen van de winkelbediende geduwd. 

Maar daar hield het dus niet op: na sluiting van de winkel wachtte de man het personeelslid op en smeet stenen naar zijn wagen. Toen het personeelslid daarna uit de wagen stapte, kreeg hij ook nog een vuistslag van de klant in het gezicht. Het volledige incident werd op camera vastgelegd en is aan de politie gerapporteerd. Het personeel is boos en aangeslagen door dit zoveelste voorval. ‘‘Het gebeurt bijna dagelijks dat we een klant moeten aanspreken op het opvolgen van de coronamaatregelen, waarna er vaak agressieve reacties volgen. We hebben het er echt mee gehad!’’

ACTIE

Het voltallige personeel zal morgen spontaan twee minuten het werk neerleggen uit solidariteit. ‘’We betreuren ten zeerste dit incident maar dit is zeker geen alleenstaand geval’’, weet Frank Convents, vakbondssecretaris voor ACV Puls.  ACV Puls vraagt dringend meer respect voor het winkelpersoneel en bezorgt alle personeelsleden vandaag bloemen als een hart onder de riem. Ook zullen ze  klanten met een flyer informeren om respect voor het winkelpersoneel te vragen.

Ze vragen ook steun van de directie. ‘’Het opvolgen van incidenten moet beter, we vragen dan ook dat Colruyt zich burgerlijke partij stelt’’, vertelt Frank Convents. Ook bij andere winkels van Colruyt ziet men een stijgend aantal gevallen van fysieke en verbale agressie. ‘‘Het winkelpersoneel heeft schrik om klanten aan te spreken, dat kan niet de bedoeling zijn’’, weet Convents.


Personalization