Coronacrisis brengt touringcarsector zwaar in de problemen

De touringcarsector heeft het al een half jaar zwaar te verduren. "We raken maar niet boven de 10 procent van het normale aantal orders."

Het was de zomer van de staycation, rode zones en andere reisbeperkingen. Daar lijden niet enkel de touroperators en vliegtuigmaatschappijen onder. Ook de touringcarsector heeft het al een half jaar zwaar te verduren. “Met de sluiting van de grenzen, scholen en verplicht thuiswerken liepen onze orderboeken helemaal leeg”, zucht Patrick Westelinck, afgevaardigd bestuurder van de Federatie van Belgische Autobus- en Autocarbedrijven (FBAA). “We raken maar niet boven de 10 procent van het normale aantal orders.”

“Nee, waar we vandaag staan is niet goed. Tot juni hadden we al zo’n 136 miljoen euro aan inkomsten verloren. Intussen is dat al opgelopen tot het dubbele. Een administratief nadeel was dat onze sector – in tegenstelling tot de horeca en retail – niet verplicht moest sluiten. Het openbaar vervoer bleef rijden. Maar het school- vervoer en toeristische ritten vielen helemaal weg. Bijna iedereen ging over op tijdelijke werkloosheid. De voorbije jaren waren we erin geslaagd om stabiele cijfers voor te leggen in een moeilijke wereld met sterke concurrentie van low cost-vliegtuigmaatschappijen. Gelukkig heeft minister Nathalie Muylle voet bij stuk gehouden en – net als voor vliegtickets – verplichte vouchers voorzien. Dat was tegen de adviezen van Europa in, want die wilden liever dat consumenten hun geld direct terugkregen. Dat zouden we als sector nooit overleefd hebben.”

Hinderpremie heeft weinig impact

“Bij de overheden is het verhaal heel uiteenlopend. In Vlaanderen hebben we goede relaties en worden we gezien als een volwaardige partner in mobiliteit. In Wallonië krijgen we echt heel weinig voor elkaar. Van de Vlaamse overheid hebben we eerst gebruik mogen maken van de hinderpremie. Dat is mooi meegenomen, zelfs al is dat bedrag per bus bijna nihil. Elke bus kun je namelijk zien als een bedrijfje op zich. Er is 31 miljoen euro steun voorzien voor onze sector. De helft daarvan rechtstreekse steun, de andere helft gaat naar overbruggingskredieten. In Franstalig België heeft Willy Borsus (Waals minister van Economie, nvdr) op 7 september eindelijk aangekondigd dat er 50 miljoen euro vrijgemaakt wordt voor de meest getroffen sectoren. Afwachten hoeveel we er daarvan zullen zien in onze sector.”

“Sinds 8 juni mogen we terug toeristische reizen organiseren. Een week later gingen de grenzen open. Wij waren het eerste land waar we opnieuw op volle capaciteit mochten rijden. Maar daar heb je natuurlijk niets aan als je met die volle bus niet de grens over mag, omdat de regels daar strenger zijn. We stellen onze bussen vandaag graag ter beschikking om het schoolvervoer te ontlasten. Zo moeten scholieren niet de dicht op elkaar zitten op de bussen van het openbaar vervoer.”

Schrik voor lokale lockdown

“Mensen hebben schrik om op vakantie vast te zitten door de constante veranderingen in oranje en rode zones. Dat de provincie Antwerpen en Brussel in vele landen op de ‘no go’-lijst stonden, heeft ons ook niet geholpen. Niemand wil wekenlang in quarantaine op een vakantielocatie. Maar als je met de bus op reis gaat, heb je het grote voordeel dat je 100 procent zeker bent van je vervoer. Onze bus staat daar en zal je bij een uitbraak ook direct naar huis brengen.”

“Wat de toekomst brengt, is lastig te zeggen. Niemand weet wanneer deze situatie eindigt. 2020 is sowieso een verloren jaar voor onze sector. Het winterseizoen – na de zomer onze drukste periode in normale tijden – ziet er ook niet goed uit, want skireizen worden massaal geannuleerd, kerstmarkten zijn afgelast. En het ziet er ook niet naar uit dat scholen snel opnieuw uitstappen zullen organiseren. De adviezen en communicatie daarrond zijn zeer onduidelijk. Als er tegen het voorjaar geen vaccin of andere oplossing gevonden is, dan zullen de reservaties voor volgende zomer ook een probleem worden.”

“Verschillende chauffeurs kozen al voor andere beroepen, waaronder het goederenvervoer. Dat kan op lange termijn nog meer problemen geven in onze branche, die al kampte met een chronisch tekort aan professionele chauffeurs.”

PIETER THYS, verantwoordelijke voor de Sector Vervoer bij ACV Openbare Diensten, werkte de voorbije maanden nauw samen met de FBAA: “Er is intensief overleg geweest over het protocol  dat is opgesteld. Het is een balans vinden tussen de vele regels die de chauffeurs moeten opvolgen en de haalbaarheid ervan. Maar  we kwamen al snel tot het akkoord dat we aan de GEES hebben voorgelegd en dat zij ook hebben goedgekeurd. Vanaf nu zal het erop aankomen om de belangen van iedereen in de sector te blijven verdedigen en ervoor te zorgen dat de werknemers zoveel mogelijk zekerheid krijgen over hun job en hun inkomen.”

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.