Op stap: het Frans Masereel Centrum in Kasterlee

©Shutterstock

Elke maand trekken we door Vlaanderen, op zoek naar opvallende verhalen bij de openbare diensten.

 

"De diverse achtergrond van de kunstenaars leidt vaak tot verrassende momenten."

 

Als we langsgaan bij het Frans Masereel Centrum neemt de laatste kunstenaar er net afscheid, na een residentie van zes weken. Net als de honderden kunstenaars die hem voorgingen sinds de oprichting in 1972, liet Thomas Bakker een kunstwerk achter. Het archief telt er nu meer dan 20.000. Die moeten tegen 2022 - de 50e verjaardag van het kunstencentrum - ontsloten worden in een digitale erfgoed- databank. In die 50 jaar ontpopte het Frans Masereel Centrum zich tot een grote internationale naam in de wereld van de vrije grafiek. De focus op experimenteren lokte al heel wat kunstenaars naar het groene Kasterlee.

Elke kunstenaar leeft er zich zes weken lang uit in de wereld van de analoge en digitale druktechnieken. Nathan Gotlib houdt als verantwoordelijke van de atelierwerking een oogje in het zeil. “De diverse achtergrond van de kunstenaars leidt vaak tot verrassende momenten. Ze gebruiken de technieken soms anders dan we gewoon zijn. Vorig jaar hadden we een residente uit Japan die wilde zeefdrukken op water. Toen ze ons vroeg hoe we dat konden aanpakken, krabden we toch even in ons haar (lacht). Maar het is uiteindelijk gelukt.”

Assistent-curator Frédéric Van de Velde creëert en organiseert activiteiten die aan de buitenwereld tonen wat er ontstaat in deze creatieve cocon. Hij doet dat sinds 23 maart. “Ik ben hier gestart op de eerste dag van de lockdown (lacht). Ik heb al mijn collega’s online leren kennen. Dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed. We hadden direct een klik, zelfs online.”

De coronacrisis heeft een grote impact op de werking. Zowel de residentiewerking - het aantal kunstenaars wordt tot zeker midden volgend jaar beperkt tot vier - als de publieke werking. Frédéric: “We willen in onze artistieke werking de tactiliteit behouden, een zuiver virtueel verhaal trekt ons minder aan. Daarom verplaatsen we een aantal projecten naar volgend jaar en zoeken we tegelijk naar alternatieven.” De artistieke werking viel wel niet helemaal stil. Hij geniet nog na van een coronaproof boekvoorstelling die er een paar dagen eerder plaatsvond.

Het Frans Masereel Centrum is niet het enige experimentele kunstencentrum ter wereld, maar het heeft als overheidsinstelling wel een extra troef. Nathan: “Wat we hier aanbieden is uniek, zeker de combinatie met de artistieke werking. Kunstenaars willen graag naar hier komen als deel van hun ‘queeste’ met een residentie in het Frans Masereel Centrum als heilige graal (lacht).”

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.