Sam-e, het elektrische busje van de MIVB

Sam-e, het elektrische busje van de MIVB

Sam-e, het elektrische busje van de MIVB, reed een jaar geleden door het Woluwepark in Brussel. Verschillende testperiodes later zien we de busjes nog niet op grote schaal door de Brusselse straten rijden. Toch blijven vervoersmaatschappijen en privépartners het nut van autonome voertuigen onderzoeken.

Twee busjes reden vorig jaar door het Woluwepark. De perfecte locatie, want behalve met voetgangers en fietsers moest het busje met niet veel rekening houden. Een tweede test op de terreinen van Solvay maakte de test ingewikkelder. Maar ook daar redde het busje zich perfect tussen ander wegverkeer.

En toen kwam corona … Een voertuig met weinig zitplaatsen waar je geen afstand van elkaar kan houden, dat werkt niet in deze tijden. En dus werd de derde test van Sam-e, op de parkeerterreinen van het Houba-Brugmannziekenhuis uitgesteld naar volgend jaar.

Toch duiken er hier en daar nog varianten van Sam-e op. De VUB in Jette test op eigen initiatief een busje op haar terreinen. Bij het AZ Maria Middelares in Gent brengt Olli 2.0 patiënten van de tramhalte naar de ingang van het ziekenhuis, zo’n 600 meter verderop. De Lijn testte autonome busjes op de luchthaven van Zaventem, zonder reizigers en voorlopig ook zonder vervolg. Vorige maand liet De Lijn weten de plannen om in verschillende steden zelfrijdende busjes in te leggen stop te zetten. “De markt heeft zich niet ver genoeg ontwikkeld om hier nu al in te investeren”, klinkt het. Het ziet er dus niet naar uit dat we snel op grote schaal zelfrijdende busjes zien opduiken in het straatbeeld. 

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.