De militant

Deze maand: "11 miljoen extra reizigers controleren, met hetzelfde aantal collega's"

Rino Carta
  • Functie: grenscontroleur op de luchthaven van Zaventem
  • Leeftijd: 51 jaar
  • Woonplaats: Bilzen

Het gaat niet goed op onze nationale luchthaven. Om de haverklap zijn er stiptheidsacties en stakingen. “Dat doen we niet zomaar, we zitten op ons tandvlees. Al jarenlang.” Aan het woord is Rino Carta, hij werkt bij de Federale Politie en is aan de slag bij de grenscontrole van de luchthaven. “Wij moeten iedereen controleren die van buiten de Shengenzone komt en ons land binnen wil.”

Te weinig personeel …

“In 2002 passeerden 15 miljoen passagiers op Zaventem. Vandaag zijn dat er 26 miljoen. Terwijl we ons werk moeten doen met hetzelfde aantal mensen, misschien zelfs met minder. Je merkt direct: dat is niet vol te houden. In onze politiezone komen we zo’n 140 mensen te kort. Dat klagen we al heel lang aan. Na de aanslagen werden hier extra mensen gezet, maar die zijn intussen al bijna allemaal weer vertrokken. Want een paar kilometer verder, in het Brussels Gewest, krijg je een premie. Over 180 euro netto per maand extra twijfelen de meesten niet lang. In het hoogseizoen, van juni tot september, nemen wij meestal geen verlof. Maar zelfs als we één dag drie maanden op voorhand aanvragen, dan wordt die niet toegekend. Hoe overtuig je dan mensen om hier te werken?”

… en verouderd materiaal

“Onze visumscanners zijn hopeloos verouderd, onze computerschermen vallen om de haverklap om, de computers zelf werken op Windows 7. We zijn zelfs al zonder ontsmettingsgel gevallen. Wij nemen wel van iedereen paspoorten aan, die god weet waar hebben gezeten, dat is echt te vies voor woorden. Ik pleit ook voor goede nieuwe stoelen. We zitten soms een hele shift op een keukenstoel. Echt ergonomisch is dat niet. Als de directeur van Charles-de-Gaulle in Parijs zou passeren, dan lacht die ons vierkant uit. Onze loketten kunnen helemaal een update gebruiken door er een volledig afgesloten kamer van te maken, met een doorgeefluik en een intercom. Op de luchthaven van Deurne hebben ze die wel al. Zaventem blijft achter.”

Versnipperde budgetten

“Wij moeten voor onze budgetten aankloppen bij twee partijen. Dat heeft voor- en nadelen. Door de verdeling van het budget moet je telkens twee partijen overtuigen om in je werkomgeving te investeren. Voor het personeel zijn we afhankelijk van de overheid. Die moet ons dringend meer middelen geven om ons werk goed te kunnen doen. Een stipheidsactie is de perfecte manier om te bewijzen dat we onze job nu niet naar behoren kunnen uitoefenen. Als we alles doen volgens het boekje, ontstaan er gigantische wachtrijen. Werken we sneller, dan schort er eigenlijk iets aan de beveiliging.”

“Voor onze werkomgeving zijn we afhankelijk van Brussels Airport Company. Maar zij zien ons meer als een last, een noodzakelijk kwaad. Wij zorgen  ervoor dat hun passagiers lang moeten aanschuiven, dat ze soms met een slecht gevoel vertrekken. Soms lijkt het wel alsof we de vijand zijn. Maar ze zouden beter investeren in ons materiaal. Als iedereen weigert te luisteren, verwacht ik dat we een hele warme zomer tegemoet gaan.”

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.