Minder sociale rechten in ruil voor een fiets

Een gemeente kan voortaan een systeem invoeren waarbij je bepaalde voordelen kan inruilen voor een fiets. Dat is een flagrante vorm van sociale en fiscale bijdragen ontwijken, met bovendien enkele addertjes onder het gras.

Wie zou het niet doen: brutoloon inruilen voor meer netto? Bij de lokale besturen kan je straks een stuk van de brutowaarde van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen inruilen voor een leasefiets. En op het voordeel dat die leasefiets oplevert ben je geen RSZ en belastingen verschuldigd: dat levert dus een netto voordeel op. Klinkt goed? Dan toch enkel voor de fervente fietsers onder ons, want dit alles is wel gekoppeld aan één voorwaarde: je moet je woon-werkverplaatsingen maken met je leasefiets.

Hoe werkt het?

Het principe van fietslease gaat als volgt. In ruil voor een deel van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen ‘huur’ je een fiets bij een leasemaatschappij. Ook onderhoud, verzekering en bijstand zitten soms in het pakket. Om welke fiets het kan gaan, of je die zelf kan kiezen, waar je op onderhoud moet, de kostprijs van die fiets, het onderhoud, de verzekering …: dat zal allemaal afhangen van het aanbod dat je werkgever onderhandelt  met een aanbieder. Of met andere woorden: er zijn momenteel nog veel onbekenden.

De nadelen

Naast het feit dat we eigenlijk nog niet weten hoe goed of slecht het aanbod  zal zijn van je werkgever, hou je ook best rekening met de volgende nadelen:

  • Fietslease valt soms verrassend duur uit: het kan zijn dat je eindejaarstoelage bijvoorbeeld niet volstaat.
  • Fietslease is in feite een lening … en lenen kost ook geld en je raakt er niet zomaar van af: vaak betaal je opzegkosten als je je leasecontract vroeger stopt. Je zal maar eens van werk veranderen …
  • Soms heb je ook een hoog eigen risico. Je fiets is dan wel verzekerd tegen diefstal of schade, maar als die gestolen wordt of je hebt schade zal je er toch nog deels voor opdraaien.
  • Het onderhoud moet soms gebeuren bij een beperkt aantal erkende én prijzige handelaars.
  • Na de looptijd van het contract is de fiets niet van jou. Vaak zal je je fiets wel kunnen overkopen, maar dan moet je er dus nog eens voor betalen.
Fietsvergoeding maximaliseren

We kunnen er toch niets op tegen hebben dat mensen worden aangemoedigd om meer met de fiets naar het werk te komen? Neen, natuurlijk niet, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over het legaliseren van de fietsleaseprojecten die diverse besturen de
afgelopen jaren hebben opgezet. Illegaal, want de wettelijke basis ervoor ontbrak. Net zoals de wettelijk basis nog altijd ontbreekt voor bedrijfswagens bij de lokale besturen. Die zijn en blijven illegaal!

Nog een bedenking

Een eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantiedagen zijn het resultaat van jaren sociale inzet. Als je die inruilt, geef je het signaal dat ze eigenlijk niet zo nodig zijn. Terwijl veel van je collega’s wel nood hebben aan een goede eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantie. Als vakbond pleiten we er dan ook voor om deze verworvenheden niet in te ruilen, maar vragen we besturen de fietsvergoeding te maximaliseren. Zo worden de fietsers niet vergeten én blijven de sociale verworvenheden overeind.

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.