Op stap naar werkhuis Punt Aan de Lijn in Antwerpen

Elke maand trekken we door Vlaanderen, op zoek naar opvallende verhalen bij de openbare diensten.

 

Ook hier woedt de war on talent voor techniekers

 

Je kan niet naast het gigantische logo van De Lijn kijken als je op de Noorderlaan in Antwerpen passeert. Achter de gevel schuilt niet alleen stelplaats PAL (Punt Aan de Lijn), maar ook het grootste bus- en tramwerkhuis van Vlaanderen. Bart Maertens ontvangt ons met een grote glimlach, dat zien we zelfs achter zijn mondmasker.

“Er werken hier meer dan 100 mensen, arbeiders en bedienden samen. Zelf ben ik hier als 21-jarige binnengewandeld en ik heb hier al heel mooie jaren beleefd.” In het Werkhuis komen trams en bussen binnen voor hun periodiek onderhoud. Ook grote herstellingen – door een ongeval of slijtage gebeuren hier. “We kunnen zelfs de oudste trams uit de jaren 70 er als nieuw laten uitzien (lacht).” Deze oudste exemplaren zullen een voor een uit het straatbeeld verdwijnen, want begin november is de eerste van meer dan 50 nieuwe trams geleverd.

“We doen veel zelf in onze werkplaats en daar zijn we echt trots op. We hebben een plaatslagerij, een wieldraaierij, experts die stroomafnemers herstellen. Er is zelfs een hele afdeling die zittingen stikken. En dan heb ik het nog maar enkel over de trams. Het andere deel van de werkplaats is exclusief voor bussen. Voor ons is het belangrijk om veel intern te doen. Privatiseren zou niet alleen slecht zijn voor de werkgelegenheid, maar zou ook de snelheid waarmee we zelf herstellingen doen nooit evenaren.”

Ook bij De Lijn woedt de ‘war on talent’. Technische profielen vinden is een groot probleem, zeker met de sterke concurrentie van havenbedrijven. “Veel leerlingen die elke dag de bus naar school nemen, volgen een technische opleiding. Zij zouden perfect bij ons aan de slag kunnen, maar ze leren nooit over het werk dat we doen achter de schermen. We hebben wel heel wat projecten lopen om mensen zelf op te leiden. Je hebt nieuwkomers in ons land die perfect technisch geschoold zijn en na een paar weken de meeste technieken van onze werkplaats onder de knie hebben. Het enige probleem: ze spreken nog geen Nederlands. Dat lossen we nu op door een sterke samenwerking met een interimbedrijf dat ook taallessen aanbiedt. Als taal de enige barrière is, is het zonde om iemand te laten schieten.”

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.