Op stap naar de Maritieme Brigade van de douane in Oostende

Elke maand trekken we door Vlaanderen, op zoek naar opvallende verhalen bij de openbare diensten.

De douane in weer, wind en op zee

Het was even zoeken naar douanier Nick Denoo van de Maritieme Brigade in de haven van Zeebrugge. Gelukkig gaf een telefoontje uitsluitsel dat we, om hem op zijn boot te bezoeken, naar Oostende moesten.  Daar, bij rederij VLOOT van de Vlaamse overheid, ligt De Zeeleeuw aangemeerd, het 22 meter lange vaartuig waarmee Nick Denoo en zijn collega’s voor onze kust patrouilleren. “Hoewel de Brigade in Zeebrugge is gevestigd, is de haven van Oostende beter geschikt om de hele kust te bestrijken. Op De Zeeleeuw zijn we met twee of vier douaniers actief. Er zijn ook altijd twee mensen van VLOOT aanwezig, een schipper en een matroos van de Vlaamse overheid.”

Geheld op de achtersteven ligt een rubberboot. Klaar om direct ingezet te worden. “Dat is onze RHIB (rigid hull inflatable boat) waarmee we heel snel en wendbaar tot bij te controleren schepen komen.” De territoriale wateren zijn het werkterrein. “Al hebben we binnen de exclusieve economische zone ook de bevoegdheid om overtredingen – bijvoorbeeld op de veiligheidsvoorschriften - te voorkomen.” Binnen die twaalf- mijlszone controleren Nick en zijn collega’s voornamelijk op diesel en documenten bij pleziervaar- tuigen. “Net als op de openbare weg mag men zich op het water niet met rode diesel verplaatsen. We controleren ook commerciële vaartuigen. Niet op hun lading, maar we nemen wel een kijkje in de provisiekasten om te checken of er geen taksvrije sigaretten en sterke dranken verbruikt worden. Normaal gezien controleren we ook de cabines van de crewleden op wapens of drugs, maar door de coronacrisis doen we dat nu niet.”

Voor de meeste douanediensten levert de brexit veel extra werk op. Voor de Maritieme Brigade geldt dat niet. “Er is niet veel veranderd voor onze dienst. We kregen wel bovenop onze normale taken de opdracht om ondersteuning te bieden aan de politie bij opstoppingen in de haven van Zeebrugge. We moeten in dat geval de vrachtwagens controleren. De chauffeurs die niet in orde zijn met hun douaneformaliteiten sturen we naar de bufferzones, zodat ze daar hun boeking in orde kunnen brengen om te lossen op de kaaien.”

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.