"Het is hoog tijd voor een digitale inhaalbeweging van de cultuursector"

© Anton Coene

Cultuurconnect ondersteunt Vlaamse gemeenten bij de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid. Voor algemeen directeur Bart Beuten mag er in die sector gerust een versnelling hoger geschakeld worden.

 

“De crisis hakt er ook in de cultuursector flink in. Voor de bibliotheken valt het nog mee: ze zijn open, weliswaar zonder extra activiteiten. Voor de podiumhuizen is het een stuk drastischer: daar ligt het stil. We zitten ondertussen al een jaar in crisis, in de tussentijd probeerde de sector via livestreams en andere vormen van digitale performances het verlies aan optredens en inkomsten op te vangen. Een bekend voorbeeld is Podium 19, de nieuwe tijdelijke kunstzender van de VRT, waar allerlei podiumvoorstellingen in première te zien zijn.”

“Podium aan Huis was een succesvol initiatief van ons. Vooraf opgenomen voorstellingen zetten we online, waardoor we tienduizenden mensen bereikten. We kregen daardoor een sterk draagvlak in de sector. Het was een gratis initiatief. Er ging geen euro naar de gezelschappen. Ze konden zo wel de link met hun publiek behouden, maar een duurzame oplossing was het niet. En daar zijn we naar op zoek. Uit eigen onderzoek blijkt dat bijna 80 procent van de cultuurliefhebbers bereid is voor online culturele content te betalen. Minder dan voor een live voorstelling, maar als je die bereidheid optelt bij het grotere bereik dat je online kan hebben, zou dat economisch toch duurzaam kunnen zijn.”

“De cultuursector is op het gebied van digitale ontwikkeling wat achtergebleven. Als je ziet dat de jongere generatie al een groot deel van haar cultuur online beleeft, is het hoog tijd voor een inhaalbeweging als de cultuursector maatschappelijk relevant wil blijven. Enerzijds moet er meer aandacht naar digitale content gaan. Nu denkt men nog vooral fysiek: een boek in de bibliotheek, een voorstelling op het podium of een workshop in een bepaald lokaal op een specifiek tijdstip. Hoe kunnen we dit online aanvullen?
Anderzijds zie je dat ook de klassieke digitale dienstverlening in het algemeen beter kan. De gebruiksvriendelijke online flow die je ondertussen bij quasi alle retaildienstverleners terugvindt, zie je minder in de cultuursector. Nog werk aan de winkel dus.”

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.