Megacindy

Elke maand bedenkt onze columniste hoe ze de wereld kan veranderen. Soms slaagt ze in haar opzet, soms niet.

 

Vreemde ontmoeting

Liefhebbers van de duurzame citytrip hebben het nieuws wellicht opgepikt. Sinds kort rijdt er opnieuw een nachttrein tussen Brussel en Wenen. Ik heb eens gekeken, en het kost zelfs geen arm, been of waardevolle rib uit je lijf. Mijn ritje is al geboekt, uit pure nostalgie. Want meerijden met de nachttrein is als meespelen in je eigen hoogstpersoonlijke surrealistische film. Dat herinneren de veertigplussers zich misschien uit eigen ervaring. Nog tot in de jaren 90 kon je voor weinig geld met de nachttrein Europa doorkruisen, tot ze werden weggeconcurreerd door overgesubsidieerde lowcostmaatschappijen.

De treincoupés met sleetse lakentjes hadden betere tijden gekend, maar wie dacht er aan slapen als je van de ene onverwachte ontmoeting in het andere bizarre gesprek terechtkwam? Wij niet in elk geval, als naïeve 17-­jarige vriendinnen die in de zomer na het zesde middelbaar samen Europa doorspoorden. De vreemdste ontmoeting had ik op de nachttrein naar Wenen, trouwens. Daar kreeg ik in de coupé het gezelschap van een oudere man -­ minstens dertig, dus stokoud! - die een gesprek begon. Plots overviel hij me met een bizar verzoek. Of hij me een voetmassage mocht geven, want ik had zo’n mooie voeten. Dat had hij gezien vanaf het perron, en daarom was hij op de trein gestapt. Ik zal nooit zijn blik vol verwondering en teleurstelling vergeten toen ik spoorslags de coupé ontvluchtte. Het duurde uren voor ik opnieuw de coupé durfde binnen gaan. Uren die ik doorbracht in de deinende gang met een fles goedkope rode wijn, terwijl een empathische Italiaanse student bijna dwangmatig zwarte olijven in mijn mond mikte. Die eigenaardige fetisj vond ik veel minder eng ­ daar zullen zijn ogen voor iets tussen gezeten hebben ­ en sindsdien ben ik verzot op zwarte Italiaanse olijven. Om maar te zeggen: de nachttrein is écht zoveel meer dan ecologisch verantwoord reizen.

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.