De militant

Deze maand: "Verandering kan ook positief zijn."

Marleen Spitaels
  • Functie: Chauffeur bij De Lijn, stelplaats Leuven
  • Leeftijd: 40 jaar
  • Woonplaats: Leuven

Marleen is buschauffeur bij De Lijn, een bedrijf in volle herstructurering. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor de medewerkers. Zowel het eerste contact als de dispatching en planning worden voor de chauffeurs op een andere manier georganiseerd. Dat vindt Marleen een goede zaak. “We kunnen vanaf nu voor alle problemen terecht bij de teamcoach. Het feit dat er één aanspreekpunt is en dat die persoon je meteen kan helpen, maakt een immens verschil.”

Niet iedereen deelt Marleen haar positieve houding. Er is ook veel kritiek op de reorganisatie. Maar Marleen is ervan overtuigd dat verandering ook goed kan zijn. “We zijn de enige vakbond die bewust mee is gestapt in deze reorganisatie. En daar staan we nog steeds achter want we moeten nu eenmaal vooruit. Stil blijven staan bij hoe het vroeger was en gewoon denken over de toekomst, dat is onze rol. Ik snap dat er wrevel is. Dat is normaal bij zo’n grote veranderingen. Nog niet iedereen zit op zijn plaats of heeft duidelijkheid, maar na verloop van tijd went die nieuwe manier van werken wel. Daar ben ik van overtuigd.”

Schaarstepremie

Over het personeelstekort bij de chauffeurs is Marleen minder positief. “Al een jaar lang moeten we dagelijks vijf diensten aan een onderaannemer uitbesteden en nog eens vijf diensten afschaffen. Dat zijn ongeveer 80 ritten per dag die we niet kunnen doen door personeelstekort.

Los van de te lage budgetten die beschikbaar zijn voor personeel is het gewoon heel moeilijk om nieuwe mensen aan te trekken. Bovendien is er de concurrentie ramp, want alle goede kandidaten werken liever bij de MIVB.”

Gelukkig neemt De Lijn initiatieven om de job aantrekkelijker te maken. “De schaarstepremie is één van de pistes die ze aan het onderzoeken zijn. Regio’s die moeilijk medewerkers vinden kunnen dan een eenmalige premie geven aan het personeel. En uiteraard moeten we ook blijven inzetten op grootschalige promotiecampagnes. In Leuven heeft dat alvast zijn vruchten afgeworpen. Daar zijn er op een jaar tijd 25 nieuwe medewerkers gestart.”

Eén bedrijf voor iedereen

“De reiziger merkt hopelijk niet veel van de reorganisatie. We willen wel dat de reiziger op termijn voelt dat De Lijn één bedrijf is en niet een aaneenschakeling van invoeren zodat een ticketcontrole in Leuven op dezelfde manier gebeurt als in Gent. Deze herstructurering moet daarbij helpen.”

In 2020 beslist de Vlaamse overheid of De Lijn interne operator blijft. Een serieuze afweging die sowieso een impact heeft op het personeel. “De werking van De Lijn mag niet uitbesteed worden. De Lijn heeft een enorme expertise uitgebouwd, dus het zou zonde zijn om die verloren te zien gaan. Het intern beheer is daarom essentieel, maar daar moeten wel voldoende middelen tegenover staan. De macht om alles te organiseren betekent niks als je niet voldoende personeel en middelen hebt om het bol te werken. Daar moet de Vlaamse overheid echt wel haar verantwoordelijkheid nemen.” 

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.