Het gesprek

De VDAB zet steeds meer in op technologie en artificiële intelligentie om werkzoekenden te helpen in hun zoektocht. Zal dat geen jobs kosten?

Toen ik 2 jaar geleden begon liep het project artificiële intelligentie van de VDAB al. Ik zag daar meteen een kans in voor een nieuw vacaturedashboard op onze website. Naast het ‘klassiek’ aanbieden van geschikte jobs volgens hun profiel, krijgen werkzoekenden nu à la Netflix ook jobsuggesties op basis van wat anderen met een gelijkaardig profiel interessant vinden. Dat verbreedt het beeld van de werkzoekende met voor- gestelde jobs die hij anders nooit zelf zou vinden. Het model leert ook dat voor bepaalde jobs een werkzoekende bereid is meer afstand af te leggen dan voor andere. Daarnaast is het model taalonafhankelijk, waardoor een Engelstalige cv en een Nederlandstalige vacature gematcht kunnen worden. En het overstijgt de semantiek. Vroeger zou een kinderverzorgster enkel vacatures daarvoor aangeboden krijgen en geen jobs als nanny. Met de hulp van artificiële intelligentie kunnen we nu ook beter inschatten of iemand makkelijk zelf de weg naar een job zal vinden. Zo kunnen we onze hulp sneller richten op diegenen die het meest onze ondersteuning nodig hebben.

Automatisering kost geen jobs, integendeel. Volgens de laatste Agoria-studie gaan er alleen maar banen bijkomen. Een aantal zullen verdwijnen maar nog veel meer jobs zullen veranderen. En er komen veel nieuwe jobs bij, in de digitale sector maar ook bijvoorbeeld in de zorgsector. De bevolking vergrijst aan een hoog tempo, tegelijk leven we langer en hebben we dus meer en langer zorg nodig. Ook in onderwijs voorspellen we meer jobs: het lerarenkorps vergrijst en er is onvoldoende instroom naar het beroep van leerkracht. Als we niets doen en alles houden zoals het nu is, zullen we 500.000 vacatures hebben in 2030.

Nee, deze vernieuwing zal geen jobs kosten binnen de VDAB. Het zijn nog steeds onze bemiddelaars die finaal de klant inschatten en opvolgen en niet een robot of een computer. Artificiële intelligentie laat wel toe dat uit de grote hoeveelheid data en kennis slimme suggesties aangereikt worden. Zo kunnen onze bemiddelaars zich specialiseren in de spreekwoordelijke ‘last mile’ en op basis van deze suggesties een rijkere ondersteuning bieden aan de klant. Dit systeem kan bijvoorbeeld een enorme hulp betekenen bij het zoeken van de juiste opleiding of type hulpverlening binnen het gigantische aanbod. Zo komen we sneller tot de kern van de zaak. Met dezelfde capaciteit helpen we onze klanten beter.

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.