Het gesprek

Wereldsolidariteit voert de Cleane Kleren-campagne voor een ethische productie van sportkleding. Jaklien Broekx is de communicatieverantwoordelijke.

 

"Buy the change you want to see in the world"

- Jaklien Broekx

"Twee jaar geleden zijn we gestart met Cleane Kleren, gericht op internationale sportmerken. In België viseerden we Belgische merken die teamkleding maken voor wielerploegen en voetbalclubs. Als je een Rode Duivelshirt koopt, betaal je daar 85 euro voor, veel minder dan 1% daarvan gaat naar lonen. Dat is totaal uit verhouding. Onze aanklacht is dat mensen voor een mensonwaardig loon en onder onveilige arbeidsomstandigheden werken. Ik denk dat iedereen zich nog wel de ramp in een textielfabriek in Bangladesh herinnert, waar 5 jaar geleden meer dan 1.100 mensen omkwamen. 

“Deze campagne bouwt voort op de Schone Klerencampagnes. Zo vroegen we in 2014 aan Belgische retailers om lid te worden van de Fair Wear Foundation. Een onafhankelijke organisatie die bedrijven helpt stappen te zetten richting schone kleren. Zij voeren gesprekken en controleren in fabrieken. Veel bedrijven hier hebben nauwelijks zicht op waar ze aankopen, laat staan in welke omstandigheden hun kleding is gemaakt. De sportmerken die we nu benaderden, trekken zich van de problematiek eigenlijk niet veel aan, ze zien geen commerciële meerwaarde om zich aan te sluiten bij de Foundation. Hun klanten, sportploegen dus, stellen zich geen vragen bij de productie van sportoutfits.”

“Volgens een studie van de KU Leuven legt de overheid nauwelijks regels op aan Belgische bedrijven rond het respecteren van mensenrechten. In februari zijn we met ruim 46.000 handtekeningen naar minister Peeters van Economie, Werk en Consumentenzaken gegaan om hem onder druk te zetten. We willen, samen met het middenveld, een wet die verder gaat dan enkel de kledingsector. Ik doe hierbij een oproep aan de leden van ACV Openbare Diensten om dit bij openbare besturen op de agenda te zetten. Een groot deel van het budget van een gemeente gaat naar aankopen. Ethisch aankopen zou eigenlijk een must moeten zijn. ‘Buy the change you want to see in the world.’

www.cleanekleren.be

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.