Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Noodcentrales in nood

Het recent verschenen artikel in De Standaard (1/9/2025) over de lange wachttijden bij het centrale noodnummer 1733 heeft bij vele operatoren kwaad bloed gezet. Volgens de federale overheidsdienst Volksgezondheid zijn die wachttijden te wijten aan personeelstekort door absentisme.

Wie het weekend of op feestdagen medische hulp nodig heeft, belt het nummer 1733. Een operator wijst je vervolgens door naar een huisarts van wacht in jouw buurt. De Standaard berichtte begin deze week over de lange wachttijden bij dit nummer, een probleem dat in het artikel door Minister van Volksgezondheid Vandenbroucke  ‘onaanvaardbaar’ werd genoemd. Volgens de overheidsdienst Volksgezondheid ligt de oorzaak bij “medewerkers die zich op het laatste moment ziek melden, waardoor het erg moeilijk is om dat tijdig te signaleren.” De operatoren reageren boos op die uitspraak.

Kelly De Wilde, secretaris Federale Overheid bij ACV Openbare Diensten: Er is inderdaad een personeelstekort, alleen is dat niet te wijten aan absentisme, maar een gevolg van een jarenlang structureel probleem. In 2023 trokken we al aan de alarmbel getrokken omdat de veiligheid van de bevolking in het gedrang kwam.

Er werden bijkomende budgetten vrijgemaakt door de minister maar tot op heden kampen de noodcentrales nog steeds met  personeelstekort en zitten de medewerkers op hun tandvlees.

Dringende oproepen naar het noodnummer 112 worden steeds prior behandeld, maar het verhaal van 1733 is ingewikkelder dan dat de minister van Volksgezondheid aanhaalt als reactie op de wachttijden.

Kelly De Wilde: “De stroom aan oproepen is gewoon te veel voor het aantal medewerkers. Zij krijgen er ook de administratieve taken bij van de wachtposten en er komen steeds meer wachtposten bij. Elke wachtpost werkt anders over het hele land, men belt naar het nummer 1733 om de afspraak te maken maar dan ook om hun afspraak annuleren. Wie medische hulp nodig heeft en rechtstreeks naar de wachtpost gaat, krijgt daar de mededeling dat ze eerst het nummer 1733 moeten bellen vooraleer ze behandeld kunnen worden.   Dat doet de wachttijden uiteraard geen goed.

De beloofde mainframe en het keuzemenu die al jaren beloofd werden, zijn er nog steeds niet.

Kelly De Wilde besluit: “De medewerkers in de noodcentrales  werken al jaren in onderbezetting. Ze werken in shiften van 12u, nemen shiften over als collega’s ziek zijn, eten aan hun werkstation omdat ze elke telefoon willen behandelen. Elke dag opnieuw zetten ze zich bewust in en nemen ze hun verantwoordelijkheid voor de samenleving.  Ze verdienen meer respect!

Je centrale op sociale netwerken