Maak zelf online je afspraak!

Vanaf nu kan je via www.afspraakACV.be zelf online je afspraak maken bij ACV Oost-Vlaanderen.  ‘De voorbije maanden hebben we sterk ingezet op het werken op afspraak als oplossing voor de lange wachttijden in onze wachtzalen. Zelf via het internet een afspraak vastleggen, was de volgende logische stap in dit verhaal,’ zeggen coördinator Peter Poppe en diensthoofd Eric Maes van de dienstverlening in Oost-Vlaanderen. 

Leden kunnen zelf online een afspraak vastleggen?
Peter: ‘De meeste van onze leden vinden snel de weg naar het internet. Het maken van een digitale afspraak is niet nieuw. Van dokters en specialisten tot en met de autokeuring, je hebt tegenwoordig als klant op heel wat plaatsen de touwtjes in handen.’

Eric: ‘Onze bedoeling is vooral om onze leden niet meer te verplichten om ofwel het ACV-contactcenter te bellen, ofwel naar een ACV-kantoor te gaan, om een afspraak te maken. Nu kan je zonder tussenkomst van wie dan ook zelf aan de slag. En dat heeft zo zijn voordelen. Je kan 24 uren op 7 in alle rust je afspraak plannen.’

Wat als dat hele internetverhaal niets voor mij is?
Peter: ‘Dat is geen enkel probleem. Leden kunnen nog altijd rekenen op onze collega’s van het ACV-contactcenter. Ook kan je nog altijd tijdens de openingsuren in onze kantoren terecht om een afspraak te maken. Als je digitaal niet zo sterk bent of niet goed weet bij wie je terecht moet, raden we je zeker aan de hulp van onze dienstverleners in te roepen.’

Waarom moet je zoveel vragen beantwoorden voor je effectief online je afspraak kan maken?
Peter: ‘In onze kantoren zitten verschillende diensten: werkloosheid, werk en loopbaaninfo. Om te voorkomen dat je bij de verkeerde persoon terecht komt, stellen we een aantal gerichte vragen. Zo vermijden we verkeerde contacten en een hoop frustraties.’

Eric: ‘Er zijn momenteel ook nog enkele diensten die nog niet in dit online verhaal meedoen. Om bij het onderwijs en de openbare diensten een afspraak te maken, moet je wel nog bellen. Later zullen deze diensten ongetwijfeld nog toegevoegd worden. Hoe dan ook, het is belangrijk de gestelde vragen correct te beantwoorden om nadien niet voor verrassingen te komen staan.’

Wordt het systeem van afspraken nog verder uitgebreid?
Peter: ‘In de toekomst willen we inderdaad de mogelijkheden uitbreiden om op afspraak langs te komen. Voor een dienstverlening op maat zijn vrije zitdagen niet meer van deze tijd. Je weet wanneer je toekomt op het ACV, je kan totaal niet inschatten wanneer je weggaat. Wij zijn er echter van overtuigd dat we zo een betere en efficiëntere dienstverlening kunnen aanbieden. Je hoort me niet zeggen dat een systeem met afspraken niet eens in het honderd kan lopen. Ik ben er wel zeker van dat we de wachttijden tot een minimum kunnen beperken. Het is ook voor ons een leerschool maar we hebben er goede hoop op.’

Kunnen we dan niet meer gewoon bij het ACV binnenspringen?
Eric: ‘Natuurlijk wel. Er blijven op veel plaatsen vrije zitdagen. Tijdens de uren dat de afspraken plaatsvinden, zijn onze kantoren gewoon open en kan je er terecht voor kleine zaken. Wil je papieren afgeven, dopkaarten halen, een afspraak maken, persoonlijke gegevens wijzigen … spring maar binnen.’

Heel wat van deze zaken kan je ook al digitaal doen?
Peter: ‘Absoluut. Op onze website kan je via eID of itsme inloggen bij ‘MIJN ACV’. Dan kan je zelf wijzigingen aanbrengen in je persoonlijke of professionele gegevens. Documenten in verband met werkloosheid kan je via een online formulier bestellen, je kan online stempelen, brochures raadplegen …. En papieren, die mag je in één van onze brievenbussen deponeren!’

Laatste vraagje … wat is dat met die QR-code?
Eric: ‘Als je deze scant met je smartphone kom je onmiddellijk terecht in onze online agenda. Je zal deze QR-code in de toekomst nog vaak tegenkomen bij ACV Oost-Vlaanderen.’

Personalization