Wij zijn ene pot nat

ACV Limburg

  

‘Campagne voeren en een stemming organiseren is niet evident in deze tijden,’ zeggen Sabina De Vleesschauwer en Marielle Bayen van Centerparcs Erperheide in Peer. ‘Al helemaal niet als zovele werknemers tijdelijk werkloos zijn of thuis werken. We zullen creatief aan de slag moeten gaan.’ Sabina en Marielle vertrouwen erop dat de mensen op de werkvloer zich hun inspanningen van de afgelopen jaren herinneren ‘en vooral toen de coronacrisis uitbrak want wij hebben keihard voor hen gewerkt.’

Tweede golf

De coronacrisis blijft de sociale verkiezingen parten spelen. Na een eerder uitstel van de verkiezingen in mei blijkt nu ook de tweede golf roet in het eten te gooien. ‘In normale omstandigheden brengt de grootste groep werknemers zijn stem uit in het stembureel op het park zelf. Slechts een beperkt aantal mensen stemden per brief,’ legt Sabina uit. De coronacrisis besliste daar dit jaar anders over. ‘Het is momenteel heel rustig in het park terwijl wij normaal gezien het jaar rond een hoge bezetting hebben. Sinds begin oktober mogen de Nederlandse en Duitse toeristen niet meer naar België komen en dat heeft zo zijn gevolgen,’ vertelt Marielle. Minder toeristen betekent minder werk en dus zijn heel wat werknemers op tijdelijke werkloosheid gesteld ‘in de mate dat ze al niet aan thuiswerk deden zoals het personeel van het hoofdkantoor en het callcenter,’ vult Sabina aan. 

Brief

Samen met de werkgever werd dan ook beslist om naast een coronaproof stembureau op het park alle werknemers de mogelijkheid te geven om per brief te stemmen. ‘Een dure oplossing want wij tellen zo een 415 werknemers. En uiteraard brengt het ook heel wat extra administratie met zich mee,’ zegt Sabina. Ook de traditionele verkiezingscampagne valt hiermee in het water. ‘Normaal gezien doen wij in aanloop van de verkiezingen onze ronde in het park. Zo kunnen we onze collega’s nog eens aanspreken en hen oproepen om te gaan stemmen,’ zegt Marielle. ‘We zullen nu creatief uit de hoek moeten komen want we zijn niet van plan om ons door die coronacrisis te laten doen. In tegendeel, het maakt ons nog meer vastberaden om de verkiezingen tot een succes te maken.’

Stem

Sabina en Marielle rekenen erop dat hun collega’s al het werk van het ACV niet vergeten zijn. ‘Zeker het afgelopen half jaar zijn wij tot het uiterste gegaan om hen verder te helpen: met het opmaken van de dossiers tijdelijke werkloosheid, het beantwoorden van vragen en een snelle service. Onze ACV-ploeg heeft niet hard maar keihard gewerkt voor iedereen, lid of geen lid. We hopen dan nu ook hun steun, hun stem te krijgen.’

Contracten

Maar ook voor de coronacrisis uitbrak, kon het personeel bij Erperheide rekenen op het ACV. ‘Wij zijn dag in, dag uit in de weer om het beste voor onze mensen te bereiken,’ zegt Marielle. Naast het bekomen van een kledijvergoeding pakten het ACV zo de 7-uren contracten van de wisselschoonmaak aan. ‘Het bleek dat deze contracten minimaal 10 uren moesten bevatten, twee dagen van 5 uren. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar we hebben het opgelost en hierdoor krijgen onze mensen ook een hogere eindejaarspremie en meer vakantiegeld,’ aldus Marielle. 

Tijdsschema

In de toekomst wil het ACV verdergaan met het tijdsschema van de housekeeping. ‘Het schoonmaken van de huisjes is een zware job die met een enorme tijdsdruk gepaard gaat. We hebben hierrond al heel wat werk verricht, onder meer door een bevraging bij het personeel te organiseren. De renovatiewerken die momenteel uitgevoerd worden in het park scheppen de ideale gelegenheid om hier verder op door te gaan. We zijn niet van plan om dit dossier los te laten,’ zeggen de dames strijdlustig.

Samen

Samen … want op Erperheide wordt geen onderscheid gemaakt tussen de statuten. ‘Wij zijn ene pot nat,’ lachen Sabina en Marielle. ‘Wij hebben een sterke en gemotiveerde ploeg die alles samen doet. Noch op de werkvloer, noch in onze syndicale werking maken wij een onderscheid. Wij zijn overal op het park aanwezig en iedereen kan altijd bij één van ons terecht. We zijn ervan overtuigd dat onze collega’s dit appreciëren.’

Personalization