Ik wilde meer zijn dan een luisterend oor

ACV Limburg

  
‘Voor mijn collega’s ben ik altijd al een aanspreekpunt geweest. Maar ik wilde meer kunnen doen. Ik wilde meer zijn dan een luisterend oor en echt iets voor hen kunnen betekenen.’ Dat vertelt Baldo Caccamese van Nieuw Dak in Genk. In het voorjaar van 2018 stapte Baldo dan ook naar ACV Openbare diensten met de vraag of hij ACV-militant kon worden.
 

Drie G’s

Gehoord, gerespecteerd en geholpen worden. Dat zijn de 3 G’s die de basis vormen van de werking bij Nieuw Dak, zowel in de relatie met de huurders, als met de medewerkers. Ook de wijkmeesters van Nieuw Dak dragen dit hoog in het vaandel. ‘Als wijkmeester ben je het eerste aanspreekpunt voor de huurders. Je bent de brugfiguur tussen de huurders en de sociale huisvestingsmaatschappij,’ vertelt Baldo. ‘Ik wilde dat eigenlijk ook op de werkvloer zijn voor mijn collega’s.’
 

Kans

Sociale huisvestingsmaatschappijen hadden in die tijd nog geen eigen paritair comité waardoor de oprichting van syndicale organen niet mogelijk was. Toen Baldo in januari 2018 in de krant las dat vakbonden en werkgevers hierover een sociaal akkoord bereikten, hoefde hij geen twee keer na te denken. ‘Paritair comité 339 was een feit. Eindelijk was daar de kans om een syndicale delegatie op te richten. Bij ons mag dat al vanaf 30 werknemers,’ verduidelijkt Baldo. ‘Ik ben dan ook meteen naar ACV Openbare diensten gestapt om te bekijken wat mogelijk was.’
 

Eerste delegee

Niet alleen daar verliep het gesprek constructief, ook de werkgever van Baldo stond open voor zijn tweede carrière als ACV-delegee. ‘En dat was misschien nog niet zo evident. Nieuw Dak bestaat al heel lang en voor de eerste keer werden ze geconfronteerd met een vakbond op de werkvloer,’ zegt Baldo. ‘Toch was mijn directeur heel positief over dit verhaal. Ik ben dus de eerste delegee ooit bij Nieuw Dak en binnenkort vinden er voor de eerste keer in 98 jaar sociale verkiezingen plaats bij ons.’
 

Welzijn

Baldo wachtte echter de sociale verkiezingen niet af om  aan het één en ander mee te werken. ‘Naast het permanente overleg over de coronamaatregelen en het bewaken van de belangen van de medewerkers hierin, hebben we de maaltijdcheque al weten op te trekken. Recent werd ook thuiswerk mogelijk gemaakt,’ somt Baldo op. ‘Naar de toekomst toe denken we mee na over het nieuwe loonbeleid dat er bij ons zit aan te komen en eventuele cafetariaplannen, allen met het oog op het welzijn van de werknemers en een goede balans arbeid-gezin.’
 

Respect

Dat de relatie tussen directie en vakbond goed zit, is mooi meegenomen. ‘De directie heeft mij tot nu toe altijd overal bij betrokken. Wij kunnen open en met het nodige respect met elkaar in gesprek gaan,’ zegt Baldo. En als het al eens niet van een leien dakje loopt ‘dan probeer ik dat op een constructieve manier via overleg op te lossen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat wij in de toekomst een mooi verhaal kunnen schrijven voor het personeel bij Nieuw Dak.’
 

Enthousiasme

Ondertussen staat Baldo er niet meer alleen voor. ‘Ik heb nog drie collega’s weten te overtuigen en samen trekken wij op 24 november 2020 naar de sociale verkiezingen. Wij zien het helemaal zitten en het personeel trouwens ook. Het is voor hen de eerste keer dat zij hun stem kunnen uitbrengen op de werkvloer. Het enthousiasme is dan ook heel groot,’ aldus Baldo.

Personalization