Ik laat zelden kansen liggen

ACV Limburg

   

‘Toen ik vier jaar geleden voor de eerste keer opkwam bij de sociale verkiezingen hoopte ik nooit een herstructurering te moeten meemaken of er alleen voor te komen staan. Beide situaties heb ik ondertussen mogen ervaren.’ Dat zegt Mario Thompson, delegee van ACV Puls bij Punch Powertrain in Sint-Truiden.  ‘Niet gemakkelijk maar in beide gevallen ben ik er sterker uitgekomen, niet in de laatste plaats dankzij de onvoorwaardelijke steun van mijn ACV-secretaris.

Stiel

De vakbondsstiel leerde Mario in Lommel, waar hij 14 jaar lang op de testbaan van Ford werkte. ‘Ik heb daar nooit een mandaat opgenomen maar zat er wel in de ACV-kernwerking. De ACV-filosofie om altijd eerst via overleg tot gezamenlijke oplossingen te komen, heeft mij altijd aangetrokken in onze vakbondswerking.’ 

Verdubbeling

Toen Mario de syndicale erfenis bij Punch Powertrain overnam, kwam zijn gedreven persoonlijkheid meer dan van pas. ‘Ik neem graag het heft in handen en laat kansen zelden liggen. Zo heb ik van meet af aan werk gemaakt van de introductie van het ACV bij nieuwe personeelsleden. Dit tot grote verbazing van de toenmalige personeelsdirecteur. Het was duidelijk dat dit niet gebruikelijk was.’ Het legde Mario geen windeieren. Het aantal ACV-leden bij bedienden en kaderleden kende meer dan een verdubbeling sinds 2016. ‘Bij Punch Powertrain werden in de periode van sterke groei voor 2018 enorm veel nieuwe mensen aangeworven. Van meet af aan laten weten dat het ACV er is en dat ze bij je terecht kunnen … ik kan het iedereen aanraden,’ aldus Mario.

Medestanders

Maar ook voor de ACV-werking op de werkvloer ging Mario op zoek naar medestanders. ‘Alleen de syndicale delegatie, het comité en de ondernemingsraad trekken, is van het goede teveel. Hierin moest dan ook verandering komen.’ Die zoektocht was op zijn minst gezegd succesvol. In november staan negen bedienden en één kaderlid op de kandidatenlijst van ACV Puls. ‘En daar ben ik best trots op. De afgelopen periode was zeker niet de meest gemakkelijke maar ik heb er alles aan gedaan om onze kandidaten betrokken en gemotiveerd te houden.’ Sinds juni zetelen dan ook al 4 nieuwe kandidaten samen met Mario in de syndicale delegatie. 

Uitdaging

Een sterke ACV-kernwerking bij Punch Powertrain zal ook nodig zijn. Het Truiense bedrijf dat automatische versnellingsbakken produceert, kwam eind 2018 in zwaar weer terecht. Punch Powertrain produceert voor 95% voor de Aziatische markt. Een slabbakkende Chinese autoverkoop leidde vorig jaar tot een herstructurering, gevolgd door de verhuis van de CVT-productie (Continuously Variable Transmission) naar China. De toekomst van het bedrijf in Sint-Truiden wordt echter verzekerd door de Dual Clutch Transmission (DCT), ‘een slim schakelmechanisme dat we in eigen huis ontwikkelde,’ vertelt Mario. ‘Hiervoor werd een tweede joint venture met de Franse Groupe PSA opgericht, de tweede grootste autobouwer in Europa. Begin 2023 zou alles op punt moeten staan en zouden wij in Sint-Truiden 600.000 hoog technologische en zeer gespecialiseerde onderdelen per jaar afleveren,’ aldus Mario. Reeds een aantal werknemers zijn in deze joint venture tewerkgesteld. De anderen gaan geleidelijk aan overgeheveld worden ‘en dat brengt momenteel de nodige commotie en spanning met zich mee op de werkvloer. Het is dan ook voor ons een uitdaging om dit alles mee in goede banen te leiden en de belangen van onze werknemersgroep te bewaken,’ zegt Mario.

Personalization