Herdenking van Rana Plaza
Op 24 april is het de zevende maal op rij dat we de trieste verjaardag van de ramp in Rana Plaza, Bangladesh onder de aandacht moeten brengen. Ook in deze Corona-tijden zijn we het verplicht aan de 1138 textielwerknemers, die het leven lieten toen 7 jaar geleden hun bedrijvencomplex instortte.
#COVID-19 brengt het structurele probleem in de kledingsector duidelijk aan het licht. Grote mondiale kledingmerken maken al decennia winst dankzij de extreem goedkope arbeid van kledingarbeiders, maar willen tegelijk geen enkele verantwoordelijkheid opnemen voor deze werknemers. De winsten zijn in goede tijden voor het merk, het verlies in slechte tijdens is voor de kledingarbeiders. Een aantal grote merken weigeren momenteel te betalen wat voor hen geproduceerd werd! Is het ineens OK om iets te bestellen en dan te weigeren het aan te nemen en betalen? Zullen we allemaal pizza's bestellen en ze weigeren wanneer ze geleverd worden, ook al zijn ze prima in orde?
De grote kledingmerken en retailers zijn de baas in de toeleveringsketen. Zij beslissen wat ze betalen en wie voor hen mag produceren. Door hun druk op de prijzen moeten werknemers overleven met een hongerloon, hebben fabrieken geen buffer om werknemers door te betalen en hebben overheden onvoldoende belastinginkomsten om een systeem van sociale bescherming op poten te zetten.
Als merken niet betalen voor de kleding die ze besteld hebben, kunnen fabrieken hun arbeiders niet betalen. Laat hen weten dat ook jij vindt dat ze hun bestellingen moeten betalen! #COVID19 #PayUp