Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Onze diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Word nu lid

Illustratoren in Basis

Elke maand laten we in Basis een illustrator los op een onderwijsquote. Ben jij illustrator en wil je meewerken? Stuur een mail naar cov.basis@acv-csc.be. Tip: Klik op de afbeelding om ze te vergroten (opent in een nieuw venster)

Basis-8 (2022): Pieter Fannes. Pieter werkte jarenlang voor het COV en is nu actief als freelance illustrator. In juni bracht hij samen met bioloog Geert-Jan Roebers ‘Soortenschat’ (Gottmer) uit, een boek dat je wegwijs maakt in de dieren en planten van de Lage landen. In zijn visual quote vermeed hij bewust elke verwijzing naar concrete lessen of beroepen: “Confucius beklemtoont het mysterie van lesgeven. Je verlegt een steen in de rivier en wie weet creëert dat eeuwen later wel een canyon. Het is dat gevoel van oneindigheid en verwondering dat ik wilde uitdrukken.” Meer via pieterfannes.com en instagram.com/pieterfannes
  • Basis-7 (2022): Hilde Van Cauteren. Hilde is jeugdauteur, dichter en schrijfdocent. Ze werkte een aantal jaren als (zorg)leerkracht in het lager onderwijs en een langere periode in het secundair onderwijs als leerkracht plastische opvoeding en kunstinitiatie. Momenteel wijdt ze zich helemaal aan het schrijven van poëzie, kinder- en jeugdboeken. “Toch kan ik het lesgeven niet helemaal loslaten. Ik geef schrijfworkshops aan volwassenen en lezingen in scholen. Daarnaast maak ik nu ook tijd om zelf te schilderen, tekenen en illustreren. Het was even zoeken om deze onderwijsquote om te zetten in sprekende beelden, maar uiteindelijk kwam ik bij de magie terecht. Als alles goed zit, is lesgeven immers een magisch gebeuren. Het heeft echter geen zin leerlingen te bombarderen met een verbluffende show vol kennis, of de antwoorden in hun plaats te geven. Je moet altijd op zoek gaan naar interactie. De juiste vragen stellen dus …” Meer via hildevancauteren.com, Facebook en Instagram.
  • Basis-6 (2022): Jomi Builaert. Jomi wil met collages en mixed media een raam naar een andere realiteit openen. Rare wezens en landschappen gevormd door knipsels verzameld doorheen de jaren. Ze is al 16 jaar bezig en heeft geëxposeerd in Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent en Rotterdam. Voor deze illustratie wou ze de magie vastleggen waarmee een leraar de leerlingen kan begeesteren. Meer op Instagram
  • Basis-5 (2022): Mavis Reynvoet. Mavis, illustrator en projectmedewerker creatieve expressie en ondernemingszin bij De Moeve vzw, ging aan de slag met de quote "De meest waardevolle rijkdom die alle leerkrachten hebben, is elkaar. Zonder samenwerking is onze groei beperkt tot onze eigen ideeën" van Robert John Meehan. In haar illustratie geeft ze weer dat zaadjes niet groeien door ze enkel te planten. Het is de samenwerking van alle elementen, zoals water en zonlicht, die van een zaadje een mooie bloem maakt. Bekijk meer op Instagram!
  • Basis-4 (2022): Tiffany De Boeck is illustrator met een achtergrond in de sociale en gezondheidssector. Ze volgt avondles Illustratie en Beeldverhaal aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Gent. “Het duurde even voor ik het juiste beeld bij de quote zag. Zelf dacht ik meteen aan ‘het verschil’ dat een leerkracht kan maken. Ik ging schetsen op een terras, waar een moeder en haar dochter naast mij in gesprek waren. Ze bleken beide leerkrachten te zijn. Ik sprak hen aan over de quote en toetste af of mijn gevoel juist zat. Zij hielpen mij dat ‘verschil’ helder te krijgen. Snel kwamen de beelden spontaan in mij op: een leerkracht die een leerling troost, enthousiast vertelt, aanmoedigt bij het sporten, helpt verschillen bij te leggen, … Ze doen zo veel! Ik vond het een fijne opdracht om de kleine, maar des te meer waardevolle zaken in beeld te mogen brengen.” Meer via haar Instagram pagina. 
  • Basis-3 (2022): Marthe Verhoest is master in de beeldende kunst en leerkracht in het humaniora. “De tekening kwam niet vanzelf, ik heb even gebrainstormd door het tekenen van de handen van een leerkracht die alle kanten uit gaan tijdens het gepassioneerd uitleggen. Deze handen fantaseerde ik als trappen die de weg wezen richting nieuwe werelden die vorm kregen door de verhalen van de leerkracht. Van daaruit ben ik eerder op de werelden gaan focussen. Ze worden geopend in het klaslokaal, krijgen vorm, beeld, kleur en openen later deuren voor de leerling.” Meer via de website of Instagram.
  • Basis-2 (2022): Daan Van Nerum van Leerbedrijf Sint Jozef. “Ik heb bij deze illustratie de ideale leerkracht afgebeeld. Alle kinderen bewonderen deze leerkracht en kijken er naar op.  De leerkracht achter de bureau reikt de leerlingen alle kennis aan en hoopt hen zo te inspireren. De kennis wordt afgebeeld door symbolen, letters, cijfers, planeten enzovoort. Het gezicht van de leerkracht heb ik er bewust af gelaten zodat het de kijker doet nadenken over hoe de inspirerende leerkracht er uit ziet.” Meer via Facebook of Instagram.
  • Basis-1 (2022): Katrijn Jacobs, illustrator, leerkracht en mama van drie kinderen. “Ik maak illustraties op verschillende ondergronden: kaartjes, papier, glas, porselein, … Met mijn speelse, vrolijke en gevoelige stijl wil ik een zonnestraal van geluk en kleur geven aan de wereld. Emoties, mensen en natuur inspireren mij enorm. Boeken illustreren vind ik zalig. En ik vind het steeds fijn om persoonlijke kaartjes, illustraties of geschenken te maken. Zo ook de uitdaging om een onderwijsquote om te zetten in beeld. In deze opdracht kwamen twee van mijn talenten samen: onderwijs en illustreren.” Meer via www.katrijnjacobsillustrator.beFacebook en Instagram.
  • Basis 11 (2021): Amber van Leerbedrijf Sint Jozef. “Ik gebruik drie soorten bomen. De eerste is de vrucht van de boom zelf, dit draait vooral om de geboorte van de boom. De tweede staat vooral voor de groei naar een volwassen boom en als laatste heeft de volgroeide boom alle wijsheid mee gekregen. Ook heb ik alle elementen van alles wat met onderwijs te maken heeft getekend zodat deze als vogels doorheen de lucht kunnen vliegen. Ik maakte gebruik van aquarell techniek.” Meer via Facebook of Instagram.
  • Basis 10 (2021): Laura Andriesen. Laura is master in de beeldende kunsten en grafisch ontwerp (School of Arts Gent). Ze is illustrator en werkt met uitlopende technieken. Voor haar afstudeerproject maakte ze elke dag vijf beelden wat resulteerde in een boek. Voor deze opdracht ging ze aan de slag met de pure lijnen van zwart en wit, die het citaat het best dienen. Bekijk meer van haar werk op haar website of haar Instagram.
Basis 9 (2021): Nele Van Winghem. Nele is illustrator en werkt onder het pseudoniem Letters en Liefs. Ze is toevallig ook kinderpsychologe met een bijkomende opleiding in het kleuteronderwijs. Ze specialiseert zich in 'handlettering' en kalligrafie en ontwerpt ook voor allerlei print objecten. Bekijk haar Instagram-pagina voor meer van haar werk!
  • Basis 8 (2021): Luca van Vliet. Luca is een jonge illustratrice. Ze ging aan de slag met de quote van Nelson Mandela en maakte een tekening die de diversiteit van de lerarentaken én leerlingenberoepen uitdraagt: elke leerling kan de wereld veranderen.
    Voor meer werk van Luca: kijk op haar website en op haar Instagrampagina.
  • Basis 7 (2021): Loes Roelen van Planeet Smoes. Loes is zelf juf geweest in de 2e kleuterklas en als zorgcoördinator actief in onderwijs, maar ook actief als illustratrice. Ze maakt o.a. wenskaarten en illustraties op maat. Ze kent het onderwijs dus van binnen en van buiten. 
    Voor meer werk van Loes: kijk op haar website en op haar Instagrampagina.
  • Basis 6 (2021): Watcharita Aroon. Watcharita is illustratrice, ze werkt veel voor tijdschriften en en musea en is actief op Instagram onder de naam Wolkendag. Zij liet zich inspireren in de keuze voor personages die van alle generaties en van kleur zijn, om uit te drukken hoe we hen ook op de werkvloer en in hun job respect verschuldigd zijn. Oud en jong, rood, wit, geel of oranje: iedereen maakt mee school.
    Voor meer werk van Watcharita: kijk op haar website en op haar Instagrampagina.
  • Basis 5 (2021): Annelien Snyers. Annelien is illustratrice actief op Instagram onder de naam Zwaluwgram. Zij liet zich inspireren door het "chaotische" uit de quote om de naam van de citaatgever (Laurie Forest) te verwerken doorheen de illustratie als een puzzel.
    Voor meer werk van Annelien: kijk op haar Instagrampagina.
  • Basis 3 (2021): Yana Raeymaekers. Yana is een jonge illustrator die studeerde aan het KASK. Haar moeder is een onderwijzer en ze ondervond dus van kindsaf aan hoe de job van een onderwijzer nooit stopt. Daaruit haalde ze inspiratie om dit citaat van de presidentsvrouw Jill Biden te vertalen in haar eigen grafische stijl.
    Voor meer werk van Yana: kijk op haar Instagram pagina. 
  • Basis 2 (2021): Pieter Luyckx. Pieter is een leerling Publiciteit & Illustratie (7e jaar Leerbedrijf D-ART) van Sint-Jozef OV4 in Antwerpen. Pieter: "Ik was begonnen met brainstormen over de quote: “Laten we dit onthouden: één boek, één pen, één kind en één leraar kunnen de wereld veranderen” van Malala Yousafzai. Daardoor kwam ik op het idee van het domino-effect. De leerkracht die samen met de leerling het domino-effect met de pen in gang zet. Ik ben dit letterlijk en figuurlijk beginnen uitwerken in mijn illustratie. Deze illustratie is opgebouwd uit verschillende texturen zoals: de achtergrond is textuur van beton, en texturen van Panda krijt. Dit is samengesteld in Photoshop."
    Voor meer werk van het Leerbedrijf D-art: kijk op hun website en de facebookpagina van D-Art. 
  • Basis-1 (2021): Ellen Lambrichts. Ellen illustreert van prentenboek tot postkaart en van magazine tot maatwerk. Kinderboeken en drukwerk zijn haar eerste liefde. Ook voor het ontwerp van patronen, logo’s of gepersonaliseerd drukwerk haalt ze haar liefde voor illustratie boven. In haar werk vind je vaak elementen uit de natuur, uit het planten- of dierenrijk terug. Ontdek meer van haar werk op www.ellenlambrichts.com.
  • Basis-11 (2020): Sofie Nachtegael. Illustrator en leerkracht Sofie Nachtegael geeft uitdrukking aan de vreugde die leerlingen én leerkrachten voelen wanneer leerinhouden begrepen worden. Soms is een extra zetje nodig, maar als het lukt … krijgt iedereen vleugels! Sofie tekende als kind al graag én veel. Na de tekenschool volgde ze schilderkunst aan de academie en koos ze vol overtuiging voor het atelier Illustratieve Vormgeving. Ondertussen illustreerde Sofie kinderboeken, wenskaarten en meer. Haar belangrijkste inspiratiebronnen zijn kinderen en de natuur. Ze vindt het belangrijk een sfeer of gevoeligheid weer te geven en dit te versterken door compositie en kleurgebruik, zodat het je mee op ontdekking neemt.
  • Basis-10 (2020): Raf Luyckx. Illustreren en tekenen is een hobby van Raf naast zijn fulltime job. “Ik heb vanaf mijn 16 jaar kunstonderwijs en later ook animatiefilm gevolgd. Jammer genoeg heb ik er niet mijn beroep van kunnen maken, maar ik ben volop bezig met het maken én uitgeven van een eigen prentenboekje. Op mijn Instagrampagina laat ik af en toe iets zien van dit verhaal. Ik werk vooral met (kleur)potlood en photoshop, maar andere technieken gebruik ik ook. Voor deze quote wou ik echt iets doen met dieren en de natuur. Ik dacht direct aan een school vissen en andere zeedieren die les krijgen over hun omgeving. Dat de leerkrachten hier onder water letterlijk onder druk staan en golven van verandering over zich krijgen, is mooi meegenomen." 
  • Basis-9 (2020): Evert Van der Jonckheyd. Freelance Illustrator en tekenaar/schilder Evert Van der Jonckheyd, alias Evred slaapt, (dag)droomt, loopt; fietst en wandelt rond, heen en weer tussen Brasschaat en Antwerpen. Hij laat zich inspireren door surrealistische, absurde fantasieën en de droomwereld. Met een uitgebreid pallet aan stijlen, is hij gedreven om projecten, verhalen of zaken een illustratie of visueel accent te geven, gaande van cartoons, comics, logo's, prenten, tot decor- of muurschilderingen. Ontdek meer op www.evred.ink, evred.tumblr.com, Facebook.
  • Basis-8 (2020): Sara Minoodt is gepassioneerd door uniek drukwerk voor onvergetelijke momenten. Illustraties maken die mensen typeren en fijne herinneringen voor het leven vastleggen, geven haar enorm veel voldoening. Het liefst combineert ze dit met ambachtelijk drukwerk, zoals letterpress. Ook in digitale illustraties werkt ze met texturen om het papier waar ze zo van houdt te benaderen. De quote bracht haar meteen terug naar nachtelijke studeersessies, waar elke vorm van steun heel welkom was. Ontdek meer op Instagram en www.saraminoodt.be.
  • Basis-7 (2020): Silke Rys. Ze is net afgestudeerd aan LUCA school of arts in Brussel. Tijdens haar beeldverhaal studie is ze een andere richting uitgegaan en nu zet ze haar illustraties om in tapijten omdat ze houdt van beelden die ook tactiel zijn. “Voor mij is elke illustratie een experiment, spelen met de balans van kleur, abstractie en figuratieve beelden op de pagina. Geïnspireerd door de quote heb ik mijn rommelige zelf losgelaten op het papier.” Ontdek meer op Instagram en www.silkerys.com
  • Basis-6 (2020): Katrien Santermans. In het dagelijkse leven tattoeëert ze. “Omdat het gewoon fijn is om bij te leren volg ik ook nog grafisch ontwerp en illustratie Goei in Hasselt. Ik maakte voor deze quote een retro pentekening in zwart/wit en zicht op de toekomst (dankzij de leerkracht ) in kleur. Ontdek meer op Instagram en Facebook.
    • Basis-5 (2020): Noortje Koebrugge is een leerlinge Publiciteit & Illustratie (7e jaar Leerbedrijf Pentatone) van Sint-Jozef OV4 in Antwerpen. Samen met hun leraar en klasgenoten werkten ze zelfstandig aan deze opdracht. De vier aspecten zijn essentieel, vindt Noortje, en zij infiltreerde de woorden mee in de illustratie. Voor de kleding van de figuren gebruikte ze ecolinestiften, voor het schetsmatig effect heeft ze de lichamen gemaakt met spontane bewegingen via het tekentablet.
      (Ontdek meer over het Leerbedrijf Sint-Jozef OV4 op hun website en hun Instagram-pagina.)
    • Basis-4 (2020): Judith Lindekens volgt de volwassenenopleiding Grafisch ontwerp en Illustratie (GOEI) aan de Academie Hasselt (DKO). Voor deze quote ging zij aan de slag met een mix aan illustratietechnieken, zowel via pasteltechnieken als digitaal. 
      (Ontdek meer over het de academie en volg hun digitale eindejaarstentoonstelling -door de coronacrisis verhuisd van fysiek naar online- via hun Instagram-pagina.)
    • Basis-3 (2020): Noortje Koebrugge is een leerlinge Publiciteit & Illustratie (7e jaar Leerbedrijf Pentatone) van Sint-Jozef OV4 in Antwerpen. Samen met hun leraar en klasgenoten werkten ze zelfstandig aan deze opdracht. Ook de grafische bijdrage voor het Basis-nummer 5 van mei 2020 zullen de leerlingen verzorgen. Inspiratie voor deze illustratie vond Noortje in zorgvuldig analyse van het citaat van de Egyptische denker Taha Hussein - of in het zwembad?
      (Ontdek meer over het Leerbedrijf Sint-Jozef OV4 op hun website en hun Instagram-pagina.)
    • Basis-2 (2020): Daneel Bogaerts is grafisch vormgever met divers werk, dat zich uitstrekt van de museale en socio-artistieke wereld tot het bedrijfsleven. Ze werkt veelal met digitale lay-outtechnieken. Inspiratie voor deze illustratie vond ze in de constante wisselwerking tussen leraar en leerling.
      (Ontdek meer van haar werk ook op haar website.)
    • Basis-1 (2020): Schilder en illustrator Bieke Buckinx werkte voor deze illustratie met het digitale tekenprogramma ProCreate. Ze liet zich inspireren door de ochtendmaaltijd die je wakker maakt voor een nieuwe dag vol inspiratie en kennis. Bieke werkt ook graag in opdracht of op locatie / in situ.
      (Ontdek meer van haar werk ook op haar website en Instagram.)
    • Basis-11 (2019): Illustrator en muziekaficionado Pieter Fannes liet zich inspireren op dit citaat van The Muppets-bedenker Jim Henson. Pieter werkt graag met penseel en stift en past vaak een artisanaal drukprocédé als risoprint toe. 
      (Ontdek meer van zijn werk ook op zijn website.)
    • Basis-10 (2019): Emma Boelen van Collection d'Emma liet zich inspireren door de figuur en de krachtige quote van Hellen Keller: je reist als het ware mee de emancipatorische ladder van de kennis en het onderwijs op. Emma studeerde nog animatiefilm en gebruikt allerlei illustratietechnieken.
      (Ontdek meer van haar werk ook op Facebook en Instagram.)
    • Basis-9 (2019): Vicky Bogaert van Silver Lining Studio ging aan de slag met een nieuwe papercutting techniek, die ze zelf aan ons voorstelde.  Met deze manier van papier-illustreren bouwt Vicky het beeld op in meerdere lagen (in drie dimensies als het ware), het eindresultaat fotografeert ze, zodat er een '2D' plat beeld ontstaat. Het hoofd van het kind ziet hier letterlijk meerdere potentiële beroepen voor zijn toekomst.

      (Volg Vicky ook op Facebook en Instagram)
    • Basis-8 (2019): Marie Van Praag over "Jonge leerkrachten, de toekomst van het beroep". Haar idee: de leraar als gids om leerlingen door de stroom aan informatie (op internet, virtual reality) te gidsen. De Vikingen hebben geen geheimen meer!
      (Volg Marie ook op Facebook en Instagram)


     

     

    Het ACV gebruikt cookies voor de goede werking van zijn websites, om informatie op maat aan te bieden en je persoonlijke ervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘Accepteer alle cookies’ geef je toestemming voor het plaatsen van analytische en advertentiecookies. Deze kunnen ook door onze partners gebruikt worden. Je kan de cookies zelf instellen via de knop ‘Beheer je voorkeuren’. Ga naar de pagina cookies en voor meer info of consulteer onze policy  privacybeleid.