Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Merkbaar onwerkbaar

85% van de leraren staat gemotiveerd en betrokken in zijn job. Geen enkele sector doet het beter. Toch vindt slechts 45,7% van de leraren zijn werk ook werkbaar. Amper drie sectoren doen het slechter. Een merkwaardige vaststelling en toch deed die weinig stof opwaaien. Zijn wij dan de enige die ons zorgen maken?

De werkbaarheidsmonitor die op de laatste dag van november werd gepubliceerd, kreeg nauwelijks persaandacht. Er was een korte toelichting om 7u50 en ook een item in het ochtendnieuws met een mooie en rake getuigenis over de toenemende werkdruk in het basisonderwijs. Meer niet. Het was zaterdag. Wie kon, lag om 7u50 nog te soezen onder zijn dons. Het was bovendien prachtig herfstweer. Wellicht was het nieuws ook bij jou niet meer dan een zucht waard.

Een publicatie over de kwaliteit van leerresultaten verschijnt zelden of nooit op een zaterdagochtend. Denk maar aan de PISA resultaten eerder deze maand. En wanneer de resultaten alarmerend zijn, staat het land op zijn kop. De minister spreekt van een sombere dag voor ons onderwijs en belooft een daadkrachtige aanpak.

Ondertussen zwoeg jij verder. Ondanks jouw psychische vermoeidheid. Ondanks het feit dat je maar heel moeizaam een evenwicht vindt tussen je privéleven en je job. Ondanks de hoge emotionele belasting die in je kleren kruipt.

Een werk dat zin en betekenis geeft, is een belangrijk gegeven in het leven van de hedendaagse westerse mens. Dat schrijft Dirk De Wachter in zijn boek “De kunst van het ongelukkig zijn”. Streven naar zin en betekenis is zelfs waar het leven om draait, zo stelt hij. Kijkend naar het hoge cijfer voor motivatie en betrokkenheid, geldt dat ook voor jou. Want wat geeft meer zin en betekenis in het leven dan een kind helpen om te leren en om zijn weg te vinden in die complexe samenleving van ons?

Daarom is het hoog tijd dat we ons als samenleving even grote zorgen maken over de kwaliteit van jouw job als over de kwaliteit van ons onderwijs. Het een hangt onlosmakelijk vast aan het ander. Als jij er ondanks je hoge motivatie en betrokkenheid niet meer in slaagt om elke schooldag opnieuw scherp gefocust voor de klas te staan zullen alle taalbadklassen van de wereld de kwaliteit van ons onderwijs niet kunnen verbeteren.

De minister moet niet alleen daadkrachtig optreden als het over leerresultaten gaat. Ook de kwaliteit van jouw job verdient een ingrijpend beleid. Met een snelle heropstart van de loopbaangesprekken, een uitbreiding van het ondersteunend kader in jouw school, een verhoging van het aantal lesvrije uren zodat je met je collega’s ook buiten de speeltijden en middagpauzes kan overleggen en met een gezamenlijke aanpak van de planlast. Ook een realistisch begeleidingsdecreet moet voor jou het verschil maken qua werkdruk en emotionele belasting.

Werkcondities zijn leercondities. Een beleid dat echt werk wil maken van kwaliteitsvol onderwijs is een beleid dat ook wakker ligt van de werkbaarheid van jouw job.

 
Je centrale op sociale netwerken