Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Strengere reisregels en noodoplossing ICT

Het Overlegcomité van 30 december 2020 besliste om de reisregels aan te scherpen, om zo te vermijden dat reizigers besmettingen invoeren en om de verspreiding van nieuwe varianten van het coronavirus tegen te gaan. Daarnaast communiceerde Onderwijs Vlaanderen ook een update over de vrijgemaakte middelen voor ICT op school. 

Wat met personeelsleden of leerlingen die terugkeren?

Reizen naar het buitenland is afgeraden. Reizigers die terugkeren uit een rode zone worden beschouwd als een hoogrisicocontact. Ze moeten zich onmiddellijk na hun terugkeer uit een rode zone laten testen.

7 dagen na hun aankomst moeten ze een tweede test ondergaan. In afwachting van een negatief testresultaat van de tweede test gaan ze in quarantaine. Pas na een negatief resultaat van de tweede test stopt de quarantaine.

Tijdens deze verplichte quarantaineperiode kan je als school leerlingen of personeelsleden weigeren. Het zou een gezondheidsrisico zijn om deze leerlingen of personeelsleden tot de school toe te laten.

Voor leerlingen in quarantaine die niet ziek zijn, kan je een vorm van afstandsonderwijs organiseren. Maar dat is niet verplicht. Hoe je dit inricht, bepaal je als school zelf.

Bekijk op de website van Onderwijs Vlaanderen ook de pagina's met veelgestelde vragen over de coronamaatregelen en met veelgestelde vragen van ouders.

Noodoplossing ICT

De Vlaamse Overheid grijpt de coronacrisis aan om de achterstand inzake digitalisering op school weg te werken. Er is 375 miljoen euro voorzien voor deze ‘Digisprong’.

Er wordt in de komende twee jaar zoals geïnvesteerd in ICT-materiaal voor leraren en voor elke leerling vanaf het vijfde leerjaar. Tegelijkertijd wordt er ingezet op de juiste omkadering voor scholen, een sterker statuut voor de ICT-coördinatoren, de uitbouw van digitale dienstverlening en een kennis- en adviescentrum ten dienste van de scholen. Er komen aangepaste ICT-opleidingen voor leraren en ook in de lerarenopleidingen zal sterker ingezet worden op digitale competenties.

Rond de herfstvakantie werd een deel van dit plan versneld uitgevoerd. Het Overlegcomité besliste namelijk om afstandsonderwijs te verplichten voor de tweede en derde graad secundair onderwijs. Er moest zeer snel geschakeld worden om te vermijden dat de meest kwetsbare leerlingen hiervan de dupe zouden worden. Daarom werd er vervroegd geld vrijgemaakt van de extra ICT-middelen, om zo snel mogelijk toestellen bij de kwetsbare leerlingen te brengen. Deze middelen worden vanzelfsprekend in mindering gebracht van de extra middelen die worden toegekend via de Digisprong, evenwel voor maar 75% van de reële waarde van de toestellen in kwestie.

Voor alle duidelijkheid:

  • Scholen moeten in geen geval zelf een factuur betalen voor toestellen die geleverd werden voor kwetsbare leerlingen.
  • Alle scholen mogen zich verwachten aan fors méér ICT-budget. De 375 miljoen euro voor de Digisprong zijn allemaal extra middelen, die niet ten koste gaan van andere werkingsmiddelen.
  • In de komende jaren wil de Vlaamse overheid via de Digisprong álle leerlingen vanaf het vijfde leerjaar toegang geven tot een eigen ICT-toestel.
Opgelet! Het Departement Onderwijs kan scholen geen praktische informatie geven over geleverde ICT-toestellen voor kwetsbare leerlingen (retourneren, garantie, dienstverlening, technische specificaties, omruilen…), aangezien dit deel uitmaakt van onderhandelde voorwaarden opgenomen in raamovereenkomsten die eerder afgesloten werden door de onderwijsverstrekkers.

Je centrale op sociale netwerken