Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Coronavirus: wat met het onderwijs na de paasvakantie?

©Shutterstock

Momenteel is het nog onduidelijk of en wanneer de scholen na de paasvakantie opnieuw opstarten. Hieronder overlopen we welke scenario's nu voorliggen, wat daarbij komt kijken en welke richtlijnen Onderwijs Vlaanderen geeft. Van zodra er meer informatie is, passen we dit bericht aan.

Op dit moment zijn de coronamaatregelen van de Nationale Veiligheidsraad van kracht tot en met 19 april, met mogelijke verlenging tot en met 3 mei. Hoe lang de maatregelen van kracht blijven beslist de Veiligheidsraad op basis van adviezen over Volksgezondheid.

Mogelijke scenario's

Op dit moment zijn er drie grote scenario's mogelijk na de paasvakantie:

  1. Scholen starten opnieuw op meteen na de paasvakantie.
  2. Scholen starten opnieuw op in de loop van mei.
  3. Scholen starten niet of nauwelijks meer op voor de zomervakantie.
Tijdens de paasvakantie zelf bieden leraren geen leerinhouden aan. De vakantie is een periode van rust. Scholen bereiden zich tijdens de paasvakantie al voor op wat daarna komt: meteen heropstarten (als de coronamaatregelen eindigen op 19 april) of verder opvang en afstandsonderwijs voorzien (als de coronamaatregelen verlengd worden tot - minimaal - 3 mei).

Na de paasvakantie

De pedagogische begeleidingsdiensten ondersteunen hun scholen om een coherente aanpak van de lespraktijk uit te werken en om de essentiële leerplandoelen te bepalen. Scholen kunnen met vragen naar ondersteuning altijd bij hen terecht.

De scholen nemen de regie van het leren van leerlingen in handen. Momenteel wordt ook onderzocht of er bredere mogelijkheden zijn om leerlingen, ouders en leerlingen op afstand te ondersteunen (bijvoorbeeld via lerarenopleidingen, gepensioneerde leraren en onderwijsinspectie). 

Preteaching (update 03/04)

Op dit moment bieden scholen hun leerlingen enkel materiaal aan rond reeds geziene leerstof. Als de coronamaatregelen ook na 19 april blijven gelden, schakelen scholen over op 'preteaching' van nieuwe leerstof. De belangrijkste voorwaarde hierbij is dat het voor iedereen haalbaar en doenbaar blijft: leerlingen, ouders, leraren en directies.

Preteaching richt zich binnen deze specifieke 'coronacontext' op de hele klasgroep en dient om essentiële leerstof bij te brengen vanop afstand, rekening houdend met de individuele leernoden. Het gaat hier dus zowel om leerlingen thuis als kinderen die in de schoolopvang verblijven. Het is niet de bedoeling dat deze kinderen hun schoolwerk 's avonds thuis moeten maken.

Scholen moeten er alles aan doen om iedereen van bij de start aan boord te krijgen. De rol van de ouders moet beperkt blijven tot het creëren van een goede leercontext van hun kind. Zij vervangen de leraar niet.

Welke nieuwe leerstof je nog aanbiedt, kies je als school en overleg je in team. De leerplandoelen vormen de basis wanneer je kiest. Je pedagogische begeleidingsdienst helpt je de richting te bepalen bij je keuzes. Durf prioriteiten stellen: wat is essentieel en wat kan wegvallen? Stel je de vraag welke leerstof leerlingen écht nodig hebben om over te gaan, vooral op scharniermomenten.

Ook in het kleuter- en buitengewoon onderwijs kan je, samen met je pedagogische begeleidingsdienst, nagaan welke ontwikkelingsdoelen nog niet werden aangeboden en essentieel zijn.

Voor praktijkvakken in bso/tso en kunstvakken in kso is 'preteaching' niet eenvoudig realiseerbaar. Toch worden leraren aangespoord daarin creatief te zijn. Al zal voor die vakken een inhaalbeweging moeten worden gemaakt wanneer de scholen weer opengaan.

Hou er rekening mee dat online zelfstandig leren een pak intensiever is dan les krijgen in de klas. Daarom mag de leertijd van leerlingen maximaal de helft bedragen van de werkelijke leertijd in de klas. Leerlingen zijn dus per dag 3 tot maximaal 4 uur aan het werk voor school.

Blijf de leermiddelen die je al gebruikte, inbedden in je didactiek.
De richtlijn om zoveel mogelijk thuis te blijven en leerstof maximaal thuis aan te bieden, blijft gelden. Materiaal door de leraar aan huis laten brengen kan uitzonderlijk wel - na lokaal overleg over wie dat doet - en enkel voor leerlingen die geen of beperkte toegang hebben tot digitaal materiaal. Hou hierbij rekening met de nodige voorzorgsmaatregelen inzake afstand en hygiëne. Je kan ook lesmateriaal opsturen met de post.

Als er na de paasvakantie overgegaan wordt tot preteaching, verwerven leerlingen de essentiële leerstof in eerste instantie op afstand. Daarna komt de leraar erop terug in de klas. Het doel is sneller tot de kern te komen en te differentiëren.

Na corona

Het is op dit moment nog koffiedik kijken wanneer de scholen de normale lessen weer kunnen aanvangen. Hoe dan ook wordt 2019-2020 geen verloren schooljaar. Het is de bedoeling om de resterende onderwijstijd optimaal te benutten en iedereen kansen te blijven bieden door:

  • te focussen op de essentiële leerinhouden.
  • te mikken op faire en haalbare evaluaties.
Bij dat laatste is evalueren op scharniermomenten in de schoolloopbaan een specifieke zorg. Denk maar aan de overgang van lager naar secundair, graadovergangen, overgang van secundair naar hoger of naar de arbeidsmarkt. 

Wat nu?

Op dit moment gelden de maatregelen die eerder gemaakt werden nog. Ook de afspraken die vastliggen voor de opvang tijdens de paasvakantie zijn nog altijd van toepassing. 

Op de website van Onderwijs Vlaanderen vind je een uitgebreid overzicht van richtlijnen voor scholen en CLB's tijdens de coronacrisis.
Je centrale op sociale netwerken