Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

COC niet opgezet met pleidooi voor meer lesuren en grotere klassen

©Shutterstock

"Ik ben het jaarlijks terugkerend riedeltje van OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme een beetje beu aan het worden." Dat zegt Koen van Kerkhoven, secretaris-generaal van de Christelijke Onderwijs Centrale (COC), aan Belga in een reactie op het rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Daarin wordt gesteld dat 90 procent van het onderwijsbudget in ons land naar personeelskosten gaat en dat die het hoogste zijn van de 36 lidstaten van de OESO, een internationaal samenwerkingsverband voor sociaal en economisch beleid. Van Damme pleit ervoor de leraren meer lesuren te laten presteren en ze les te laten geven voor grotere klassen om zodoende de loonkosten te doen dalen.

"Doordat de personeelskosten zo hoog zijn in ons land, blijft er nog weinig geld over voor schoolgebouwen, innovatie, leermiddelen en technologie, waar ons onderwijs toch ook behoefte aan heeft", geeft Dirk van Damme als commentaar op het OESO-rapport aan VRT NWS. "Belgische klassen zijn kleiner dan het OESO-gemiddelde en dat maakt het duurder", aldus Van Damme. " Als je dus grotere klassen maakt, kun je de salariskosten wat drukken."

Hetzelfde geldt voor het aantal uren dat leerkrachten nu lesgeven. Dat zijn er minder dan in sommige andere OESO-landen. "Laat leerkrachten wat meer uren lesgeven en de salariskosten gaan ook omlaag", aldus de OESO-onderwijsexpert bij de openbare omroep.

Het zijn opmerkingen die vakbondsman Koen Van Kerkhoven doen steigeren. "Elk jaar komt Van Damme weer op de proppen met zijn gerecycleerde cijfers, maar hij vergelijkt eigenlijk appels met citroenen", aldus de COC-man. "Wat Van Damme niet in rekening neemt, is dat in ons middelbaar onderwijs leerlingen recht hebben op 30 evaluatiedagen per schooljaar. Bij de evaluatie hoort ook een terugkoppeling naar de leerlingen over hun resultaten. Druk je die dagen in uren uit, dan zijn dat 240 uren die niet meegeteld worden. Tel je ze wel mee, dan zitten we niet langer onder maar boven het OESO-gemiddelde", vindt Van Kerkhoven.

"Voorts worden de ziekte- en verlofstelsels niet in rekening gebracht", zegt Van Kerkhoven. "Nu is er net een zeer groot verzuim doordat de onderwijsjob zo zwaar is. Dat wordt dan een zeer pijnlijk gegeven, als de expert concludeert dat er méér uren moeten gepresteerd worden en dan ook nog liefst in grotere klassen."

"Is de OESO-onderwijsexpert op de hoogte van het rapport over het tijdsbestedingsonderzoek dat door Onderwijsminister Crevits is besteld? ", vraagt de vakbondsman zich af. "Daaruit is gebleken dat de leerkrachten gemiddeld 42 tot 43 uur voor de klas staan en in de derde graad van het algemeen secundair onderwijs loopt dat zelfs op tot 48 uur per week. Tel daarbij de voorbereidingen en de evaluaties plus de terugkoppeling over de evaluatie, en daarnaast nog allerlei planlast van extra vergaderingen en extra verslagen over de leerlingen, plus nog eens toezichten op de speelplaats en vervangingen van zieke collega's, dan u zult u op het einde van de rit een heel andere optelsom hebben dan de OESO in zijn onderwijsonderzoek", besluit Van Kerkhoven.

Je centrale op sociale netwerken