Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Onze diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Word nu lid

12 tips om helder te communiceren in onderwijs tijdens de coronacrisis

©Shutterstock

COnneCt geeft onderwijspersoneel tips om helder te communiceren met leerlingen, collega's en directies tijdens de coronacrisis.

Door de coronacrisis is het onderwijspersoneel genoodzaakt om op een andere manier met zijn leerlingen, collega’s en directie te communiceren. Een hele uitdaging! Vooral omdat we bij COnneCt de voorbije maanden meer dan eens ervaren hebben dat foute communicatie heel veel problemen veroorzaakt. Voorkomen is beter dan genezen en daarom geeft COnneCt je een aantal concrete tips om in crisistijden goed met je collega’s en leerlingen te communiceren. 

De schematische voorstelling van communicatie is relatief simpel: je hebt een zender met een boodschap en een ontvanger die die boodschap al dan niet goed ontvangt. Toch is het niet zo eenvoudig als het lijkt.

Om ervoor te zorgen dat je boodschap de ontvanger correct bereikt, moet je weloverwegen keuzes maken. Stel jezelf volgende vragen voor je communiceert:

  • Voor wie is mijn boodschap?
  • Wat wil ik zeggen?
  • Via welk kanaal communiceer ik?

Als je niet voldoende stilstaat bij het antwoord op deze vragen, loop je het risico dat je boodschap niet het gewenste effect bereikt of dat er misverstanden ontstaan.

Als je bijvoorbeeld als leraar Nederlands een opmerking maakt voor de hele klasgroep over het opstel van een specifieke leerling, bereik je meer ontvangers dan bedoeld.

En als je als directeur een algemene mededeling uitstuurt over het gebrek aan inzet en transparantie tijdens de lockdown, loop je het risico dat de personeelsleden die hun uiterste best doen zich ook aangesproken voelen.

Om dergelijke fouten te vermijden, kan je rekening houden met 12 tips voor heldere communicatie in onderwijs:

  1. Breng persoonlijke of emotionele boodschappen in de mate van het mogelijke persoonlijk.
    Schrijf geen gortdroge, boze, zakelijke of ellenlange mail, maar spreek een moment af om een Skypegesprek te voeren.

  2. Denk na over de communicatie die je wil voeren.
    Je boodschap moet helder zijn aan het begin van je mail en in het onderwerp van je bericht. Zorg ervoor dat je kernboodschap niet bedolven raakt onder randinformatie.

  3. Geef je ontvanger de tijd om mee in communicatie te gaan en luister.
    Een chatsessie gepland? Goed idee, maar maak er geen monoloog van. Jij kent de boodschap al, de ontvanger nog niet.

  4. Geschreven communicatie gaat over wat je eerder hebt besproken of waar geen discussie over zou mogen bestaan.
    Stel eerdere afspraken ook niet opnieuw in vraag.

  5. Gebruik geen mail, maar andere kanalen om te brainstormen.
    Hou het zo persoonlijk mogelijk, dat werkt nog altijd het best. Gebruik kanalen zoals telefoon, Skype …

  6. Kies de juiste taal afhankelijk van de ontvanger en de boodschap.
    Je spreekt anders tegen je directeur dan tegen je leerlingen.

  7. Neem je tijd!
    Moet je een moeilijke boodschap overbrengen, slaap er dan een nachtje over. Heb je een vervelende mail ontvangen en ben je een beetje van je melk? Reageren uit een boze reflex is nooit een goed idee. Neem je tijd om je boodschap helder te krijgen. Dat geldt ook als je zelf moeilijk nieuws moet brengen. 
  8. Denk na!
    Herhaal de vragen: Wie is mijn ontvanger? Wat wil ik zeggen? Hoe breng ik dat zo helder mogelijk? Via welke weg?

  9. Herlees een geschreven boodschap.
    Tikfouten en onlogische zinnen doen afbreuk aan je boodschap.

  10. Denk aan je lichaamstaal tijdens een videogesprek.
    Praten tegen een camera is voor de meeste mensen onnatuurlijk, maar denk de camera weg en dan loopt het wel los.

  11. Hou er rekening mee dat iedereen een boodschap beluistert vanuit haar/zijn referentiekader of leefwereld.
    In deze coronatijden kennen heel veel leerlingen, hun ouders en onderwijspersoneelsleden stress door de totaal veranderde leef- en werkomstandigheden. Verlies dat niet uit het oog.

  12. Schat je ontvanger goed in.
    Soms reageert je ontvanger helemaal anders dan je had verwacht. Daarvoor ben je als zender niet verantwoordelijk, maar het kan er wel voor zorgen dat je boodschap volledig de mist in gaat. Denk alvorens je communiceert dan ook goed na over je doelpubliek en probeer te anticiperen.

Deze lijst is niet zaligmakend, maar zet je wel op weg om vlot en helder te communiceren. Veel succes!

Heb je een vraag voor COnneCt of nood aan een gesprek? Neem contact op!
Knop COnneCt-chat
Benieuwd naar meer tips van COnneCt? Bekijk het overzicht van alle artikels die je kunnen helpen bij je functioneren in onderwijs.
Knop COnneCt-blog

Het ACV gebruikt cookies voor de goede werking van zijn websites, om informatie op maat aan te bieden en je persoonlijke ervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘Accepteer alle cookies’ geef je toestemming voor het plaatsen van analytische en advertentiecookies. Deze kunnen ook door onze partners gebruikt worden. Je kan de cookies zelf instellen via de knop ‘Beheer je voorkeuren’. Ga naar de pagina cookies en voor meer info of consulteer onze policy  privacybeleid.