Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Pendelen kan bij Audi op heel veel manieren

(c) Guy Puttemans

Tijdens de Vlaamse Week van de Mobiliteit (en de European Mobility Week) van 16 tot 22 september staat naar jaarlijkse gewoonte duurzame mobiliteit in de kijker. Mensen worden #goedopweg gezet, met andere woorden gestimuleerd om alternatieven voor de auto te overwegen. Pendelverkeer is daarbij uiteraard niet onbelangrijk. In steeds meer bedrijven denkt men creatief na over manieren om de dagelijkse rit van en naar het werk te verduurzamen. 

 

Dat is ook het geval bij Audi Brussels in Vorst. Wie dacht dat die autobouwer kwistig met bedrijfswagens rondstrooit, vergist zich. Behalve bij het echte management zijn er integendeel geen bedrijfswagens te vinden. Wel heeft het sociaal overleg er een heel arsenaal aan alternatieven uitgewerkt, legt Ronny Liedts uit. Als personeelsafgevaardigde voor ACV PULS tekent hij in de werkgroep mobiliteit mee het mobiliteitsbeleid van het bedrijf uit. 

 

Audi Brussels heeft een lange traditie van eigen busvervoer, bedoeld om vooral de ploegarbeiders van en naar het werk te rijden. “In sommige regio’s werkt dat prima, maar op andere plaatsen komt het niet van de grond of is het zelfs afgeschaft. Gelukkig hebben we alternatieven zoals carpoolen. In samenwerking met Taxistop hebben we een systeem uitgewerkt, waardoor heel wat collega’s nu samen kunnen rijden. Carpoolauto’s krijgen ook de beste plekken op de parking. Zij mogen het dichtst bij de gebouwen parkeren. Het is ook financieel interessant, want carpoolers kunnen hun vervoerskosten integraal fiscaal aftrekken.”

 

Daarnaast zet het bedrijf ook sterk in op openbaar vervoer. “Wie met het openbaar vervoer komt, krijgt die hele vervoerskost volledig terugbetaald. Voor ploegarbeiders zijn er pendelbussen die hen tijdens de nachturen naar het station brengen. Met de NMBS werken we nu aan een derdebetalersregeling. Dat is makkelijker voor de gebruiker en goedkoper voor de werkgever. De winst die Audi daarmee maakt, gaat dan weer naar extra mobiliteitsmaatregelen.” 

Voor de groeiende groep fietsers zijn er douches en fietsenstallingen met lockers waar je je natte spullen kan laten drogen. “Er is bovendien een fietsvergoeding van 24 cent per kilometer,” vertelt Ronny. “Binnenkort gaan we onderhandelen over 25 cent, het nieuwe fiscale maximum.” 

 

Er wordt echter ook gedacht aan wie met de auto komt. “Om die collega’s de kans te geven de verkeersdrukte te vermijden is het tegenwoordige mogelijk om vroeger te starten en later te stoppen met werken. Zo helpen we de verkeersstromen beter te spreiden. Op alle parkings zijn ook laadpalen voorzien voor wie elektrisch rijdt. Zo hopen we nog een steentje bij te dragen aan het verduurzamen van het autoverkeer.”

 
Dit interview verscheen eerder in ACV PULS Magazine.

Je verbond op sociale netwerken