Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Actie van Uberkoeriers en -chauffeurs op donderdag 30 maart om 14 u aan het Brussels Parlement

©Shutterstock

In het kader van de bijzondere Ubercommissie in het Brussels Parlement vindt vandaag de hoorzitting met Rudi Vervoort en Pascal Smet plaats. De door het platform geschorste chauffeurs en koeriers zullen er actie voeren. De Vereniging van Belgische Limousinechauffeurs (UCLB), het KoeriersCollectief en ACV United Freelancers steunen de actie

Uber beweert bij hoog en laag dat het sinds de Uber Files zijn werkwijze heeft omgegooid. De schandaalpraktijken zouden tot het verleden behoren. De situatie is echter niet veranderd. Integendeel! Van de chauffeurs en bezorgers zelf horen we dat de situatie enkel maar verslechterd is. Heel wat chauffeurs en bezorgers worden willekeurig van de app gegooid en verliezen van de ene op de andere dag hun broodwinning. Zonder enige rechtvaardiging. De tarieven voor de ritten en leveringen gaan steeds verder naar omlaag en worden niet geïndexeerd, de bonussen worden afgeschaft terwijl de kosten van levensonderhoud explosief zijn gestegen. Denk maar aan de brandstofprijzen die de chauffeurs en bezorgers zelf moeten ophoesten. 

De Vereniging van Belgische Limousinechauffeurs (UCLB), het KoeriersCollectief en ACV United Freelancers steunen de actie van de door het platform geschorste chauffeurs en koeriers. Ze zijn sinds maanden, soms jaren, slachtoffers van éénzijdige beslissingen. 

Uber profileert zich als een verantwoordelijke onderneming, maar blijft elke dialoog met de organisaties van koeriers en bezorgers weigeren. Het bedrijf organiseert op zijn voorwaarden een schijndialoog met één organisatie, maar houdt de deur dicht voor de andere organisaties die instaan voor de vereniging en verdediging van de koeriers en bezorgers. Uber beschouwt zijn koeriers en bezorgers louter als wegwerpdoekjes en weigert ook de nieuwe Belgische wet op platformwerk na te leven. 

Geen veranderingen dus. Hetzij vormelijke. Uber probeert met veel poeha zijn imago op te poetsen. Maar zijn strategie blijft ongewijzigd: ons sociaal model met de grond gelijkmaken, onze regelgeving omzeilen. 

Het Brussels Parlement moet van de economische spelers die zich in de regio willen vestigen eisen dat ze de regelgeving naleven en ze sanctioneren als dat niet het geval is. Wat dus ook geldt voor Uber. En dit alles start met een sociale dialoog. 

Lees het persbericht in pdf.