Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

De Lijn en sector bus-car: cao-onderhandelingen en basisbereikbaarheid

©Shutterstock

De Lijn

De voorbije maanden stonden in het teken van cao-onderhandelingen rond een nieuw loon- en loopbaanmodel voor de technische diensten. Tijdens het laatste overleg waren er nog tal van vragen en opmerkingen, waar we intussen geen antwoord meer op mochten ontvangen. Is het dood en begraven? Laat het ons voorlopig een afkoelingsperiode noemen. Er zijn bovendien binnen de afdeling techniek misschien wel andere prioriteiten waarop men zich kan focussen.

Ondertussen zitten we natuurlijk niet stil. Het is te zeggen, we trachten de cao-onderhandelingen in beweging te krijgen. En voorlopig lukt dat héél moeizaam. In het IPA werd een loonnorm van 0,4% bepaald. Daarnaast gaf de regering de mogelijkheid om naast de loonnorm een ‘coronapremie’ onder de vorm van consumptiecheques tot maximaal 500 euro te onderhandelen.

De Vlaamse regering liet weten aan De Lijn dat de sociale programmatie niet werd opgenomen in de begroting. De Lijn heeft - op vraag van de vakbonden en ondersteund door de Raad van Bestuur - onder andere voor de sociale programmatie bijkomende middelen gevraagd aan de minister. Ook de vakbonden schreven een vriendelijke kennisgeving naar de minister met een duidelijk verzoek daaraan tegemoet te komen. Op 26 oktober wordt het overleg verdergezet. Hopelijk heeft De Lijn dan een enveloppe gekregen om de onderhandelingen aan te vangen. De tijd begint te dringen. De consumptiecheques moeten immers nog dit jaar worden verdeeld.

Anderzijds konden we bij De Lijn wel al de cao’s landingsbanen verlengen tot juni 2023!

Autobus – Autocar

Ook in de sector bus-car werden vorige week eindelijk de cao’s landingsbanen afgesloten. Verder is er ook een cao SWT afgesloten (vanaf 60 jaar).

De loononderhandelingen in het geregeld vervoer zijn gelijklopend aan het loonoverleg bij De Lijn. Daar is het dus nog even afwachten.

Voor de sectoren bijzonder geregeld vervoer en ongeregeld vervoer zijn de onderhandelingen opgestart maar ze dreigen zeer moeizaam te gaan verlopen. In de loop van november zullen die verder gezet worden.

Basisbereikbaarheid

Ook hier valt weinig nieuws te melden. Zoals intussen algemeen geweten werd Viavan aangesteld door de Vlaamse Regering om de mobiliteitscentrale vorm te geven en uit te baten. De volgende maanden zullen gebruikt worden om de software op punt te zetten en contracten voor het vervoer op maat op te maken en af te sluiten. Richtdatum is nog altijd 1 januari 2023 hoewel dat momenteel vrij utopisch lijkt. Juli 2023 is dan de volgende richtdatum, maar dan komen de verkiezingen stilaan in zicht. En het is dan zeer de vraag om voor de verkiezingen dit nog zal opgestart worden. 

Stilaan gaan er stemmen op om de basisbereikbaarheid gefaseerd uit te gaan rollen. Het kernnet en aanvullend net aangevuld met de belbussen. Of dit zo een geweldig idee is, is nog maar de vraag. Alles hangt immers aan elkaar. 

De medewerkers van de belbuscentrale en leerlingenvervoer blijven ondertussen in het ongewisse over hun toekomst. Dit wordt een mentaal onhoudbare situatie. Wij vragen aan De Lijn om hierover opnieuw aan tafel te gaan.